Zeilen in oktober

Het lijkt nog een paar dagen aardig weer te worden en daarom wil ik er nog even op uit om te gaan zeilen. Ik vertrek op 8-10-2012 om 10.45 na de boodschappen maar onderweg merk ik dat de suikerklontjes ook zowat op zijn en die heb ik niet ingeslagen. Ik eet om 13.00 uur bij de Ossesluis en meer om 16.45 aan bij Zwartsluis voor de suikerklontjes. Ik wil morgen naar het Ketelmeer en vaar vluchthaven "De Ketting" voorbij als ik zie dat daar al een paar schepen liggen en ik verwacht aan de eerste aanlegplaats in de "Goot" alleen te kunnen liggen.

Ondergaaande zon boven het Zwartemeer.

Wanneer ik daar aankom om 18.30 blijken er toch twee schepen te liggen, had ik net zo goed in de vluchthaven kunnen gaan liggen. Omdat alles nu nog droog is zet ik nog wel even de mast op. Ik blijk daar een goede TV-ontvangst te hebben op mijn notebook met een DVB antenne. Er zijn interssante programma's en ik zit tot na twaalven te kijken.

9-10 Het was koud vannacht en vanmorgen doe ik rustig aan. Eerst moet de temperatuur maar een beetje oplopen. Om 10.45 wil ik de motor starten maar ik hoor alleen een tik en verder doet hij niets: accu leeg! De accu is van 2005 en een hele avond TV kijken kan hij kennelijk niet meer aan. Maar met behulp van de jumpstarter start hij in een keer en daarna gooi ik de trossen los en vaar weer terug naar het Zwartemeer. Als ik evenwijdig aan de dijk van de Noordoostpolder vaar heb ik een goede wind om te kunnen zeilen, daarom hijs ik de fok en ga op fok en motor verder. Zo hou ik ongeveer dezelfde snelheid als een paar schepen die ongeveer gelijk met mij opvaren. We komen dan ook ongeveer tegelijk aan bij de Ramspolbrug, 5 zeiljachten die even moeten wachten op een vrachtschip dat ons achterop komt en via de marifoon aan de brugwachter vraagt of hij op snelheid door de brugopening mag varen omdat hij geen boegschroef heeft. Na hem maken wij gebruik van dezelfde opening. Om 13.45 kom ik aan in het slootje in IJsseloog, tijd om te eten. Na het eten hijs ik de zeilen en ben om 18.15 weer terug.

10-10 Afgelopen nacht was het ook weer koud, met als gevolg een boel condens binnen. De weersvoorspellingen zijn zodanig dat ik besluit om geen tocht over het IJsselmeer te gaan maken. Daarom besluit ik om naar de Wieden te gaan om daar nog wat te zeilen. Om 10.30 vertrek ik. Het is halfbewolkt met weinig wind maar wel lekker weer. Na de Ramspolbrug hijs ik de zeilen.

Als ik het Zwartemeer zowat over ben start ik de motor weer en strijk de zeilen. Het ging niet hard maar heel relaxt en lekker. Om 14.45 meer ik aan in Genemuiden voor een paar kippenpoten. Vanavond eet ik Spaanse kip met knoflook. (10 tenen) Het is 17.15 als ik voor anker ga op de Korversgaten.

11-10 Het was weer een koude nacht met een prachtige zonsopkomst, Het belooft een mooie dag te worden.

Ik wacht tot na het middageten voor ik ga zeilen, eerst lekker rustig met een zwak windje, maar die trekt geleidelijk aan.

Het is volop zon en 14 graden maar met zo'n wind vind ik het dan niet meer prettig op het water -te koud- en daarom strijk ik de zeilen, laat de mast zakken en ga op weg naar Hoogeveen. Om 18.00 meer ik aan beneden de Rogatsluis. 's Avonds kijk ik nog wel even het journaal, dat moet de accu nog wel aankunnen volgens mij.

12-10 Om 8.00 roep ik de sluis op met de marifoon. Ze zullen de sluis voor mij klaar maken, maar als ik de motor wil starten doet de startmotor een paar slagen en dan stopt hij. Zelfs het journaal van gisteravond was kennelijk al te veel. Vlug de jumpstarter er weer bij en na het starten kan ik direct de al geopende sluis invaren, de brug hoeft niet open deze keer want het water staat erg laag. Om 11.15 ben ik thuis, het laatste stuk onder de paraplu vanwege de voorspelde regen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb