Home » Hoe het begon.

OP een goede dag (dat zal omstreeks 1997 geweest zijn) kwam het idee naar boven om in de toekomst varend vakantie te gaan vieren. Dan neem je eerst eens een abonnement op de waterkampioen om je te oriënteren, omdat tot dan toe de enige band met watersport zwemmen en surfen is. (en wanneer het water bevroren is, schaatsen natuurlijk, o.a. elfstedentocht 1985) Dan komt de vraag naar boven: zeilen of motorbootvaren. Volgens mij werd al gauw de keus voor het zeilen gemaakt vanwege het wat sportievere karakter en ook door de over het algemeen wat knussere kajuit in de romp van een zeilschip. In een waterkampioen stond een artikel over een zeewaardig zeiljacht: de North Beach 24 en ook een summier lijnenplan van de romp. Ik was al van plan om de boot geheel of gedeeltelijk zelf te gaan bouwen, a. om het betaalbaar te houden en b. omdat ik het leuk vind om dingen zo veel mogelijk zelf te maken. Omdat ik nog nooit een boot gebouwd had, (ik was van plan om in woodcore te gaan bouwen) wou ik de romp van de North Beach 24 eerst op schaal 1:2 bouwen, dan werd hij dus ca. 3,6 m lang en kon je met relatief weinig kosten zien of het allemaal lukt. 

 

De romp lukte, (het is prachtig om zo'n romp geleidelijk te zien groeien) hij werd van buiten en van binnen bekleed met glasmat en epoxy en we vonden het best een leuk bootje om te zien. Het was nooit onze bedoeling geweest om er mee te gaan varen, maar ik heb de romp toch maar afgemaakt, met een voordekje, een roeibank en roeidollen. (waarschijnlijk de eerste en enige North Beach 12) We noemden haar, "taj tennik toe". Er werd een buitenboordmotor bij gekocht en uiteindelijk hebben we er erg veel plezier van gehad, op de Wieden met name.

 

Nadat we er wat langer over nagedacht hadden wilden we ons vaargebied niet beperken tot de grote meren en eventueel de zee want ook de wat ondiepere wateren leek ons een prachtig vaargebied. Toen kwamen de platbodems in beeld mede ook omdat ik ze prachtig vind. In eerste instantie dacht ik aan een zeeschouw, maar uiteindelijk is het een staverse jol geworden vanwege de grote ruimte bij een beperkte lengte, het vaargemak en de zeewaardigheid. De staverse jol blijkt zo veelzijdig dat je hem zelfs als preekstoel /assets/img/placeholder.jpg

kunt gebruiken. Ik heb het lijnenplan van een 7m staverse jol van 

          

Gipon uit een boek gekopieerd, dat laten uitvergroten en aan de hand daarvan de romp op mallen gebouwd. Dat is waarschijnlijk in 1999 geweest.

Hieronder een tekening van het zeilplan.

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/assets/img/placeholder-select.nl-NL.svg
/assets/img/placeholder-select.nl-NL.svg