Lauwersmeer

25-4  Op deze tweede tocht in 2007 vertrek ik om kwart over zeven zodat ik om ongeveer 8 uur bij de Nieuwebrugsluis kan zijn. Om half twaalf ben ik bij het Meppelerdiep en

even over twaalf meer ik aan bij de Paradijssluis, ik moet wachten vanwege de middagsluiting en dus is het voor mij ook etenstijd.

Om 1 uur kan ik weer verder en om kwart over vier meer ik aan bij Dieverbrug. Hier breng ik de nacht door.

26-4  Om 8.30 vertrek ik uit Dieverbrug en net na twaalf uur kan ik aanmeren bij de Peelosluis bij Assen; tijd om te eten. Na het schutten vaar ik door en na het passeren van twee sluizen en een paar bruggen meer ik om 4 uur aan, net na de Oosterbroekse brug een kilometer voorbij De Punt. Het is een aanlegplaats die ik later vaker zal gebruiken om te overnachten, lekker rustig en altijd plek.

27-4  Om 9.15 vaar ik verder richting Groningen en moet een half uur wachten bij de Ketwich Verschuurbrug op een brugwachter. Daar ligt ook de Bolledomus die ik ken van hun vaarverslag in Frankrijk. Als de brugwachter er is helpt hij mij door de bruggen tot de Zuiderhaven, daar ga ik stuurboord uit door Groningen, daarna het Winschoterdiep op en om 12.15 ben ik bij de Duinkerkenbrug, daar moet ik wachten vanwege de middagsluiting dus kan ik meteen eten. Na drie kwartier ga ik verder en meer om kwart voor drie aan in Kropswolde.

28-4  Om 10 uur vertrek ik weer uit Kropswolde met mijn dochter en met kleindochter Aimée aan boord. Die helpen mij door de zelfbedieningsbrug van Meerwijck met hun sleutel en bij jachthaven Meerwijck gaan ze van boord. Om twaalf uur ben ik bij Groningen en meer aan voor de Oostersluis. Na een half uur ben ik geschut en een uur later ben ik bij Wierumerschouw op het Reitdiep, een mooie plek om aan te meren voor het eten. Na drie kwartier vaar ik door en meer twee uur later aan in Winsum, ga na ruim een uur een klein stukje terug en vaar door het Mensingeweerster Loopdiep en de Eenrummermaar naar de haven van Ainrom.

29-4  Ik vertrek om negen uur uit Eenrum en meer ruim een uur later weer aan in Winsum bij de Jeneverbrug. Het is prachtig weer, ga Winsum in en maak de volgende foto's.

Na een kleine vier uur vertrek ik en ga door de Kromme Raken en de Hoornse Vaart naar Wehe Den Hoorn. Daar blijf ik drie kwartier voor onder andere een kop thee en om 17.00 uur meer ik aan bij Leenstertillen nabij het dorpje Leens.

Het is bij Leens waar mij dit soort paal voor het eerst opvalt; een "rolpaal" geheten. Later zie ik op deze tocht nog meer en ik heb daar ook foto's van gemaakt. Hier zijn ze allemaal in de provincie Groningen.

30-4  Om kwart over tien vertrek ik en meer ruim een uur later aan bij Ulrum. Ik loop Ulrum in en bekijk de prachtige kerk waar dominee Hendrik de Cock (met C-O-C-K) indertijd predikant was .

Om twaalf uur ga ik verder en kom een half uur later door de Hunsingosluis in het Lauwersmeergebied. Ik krijg hier voor het eerst helemaal onvoorbereid te maken met prikken en ben de weg even kwijt. Ik ga daarna door de openstaande keersluis het Reitdiep op en meer aan in een haventje bij Zoutkamp om te eten. Na een uur ga ik door de sluis weer richting Lauwersmeer en om ongeveer 4 uur ben ik bij Lauwersoog en ga daar een uurtje voor anker voor thee en een broodje. Daarna vaar ik de zelfde weg weer terug tot de Schildhoek. Daar meer ik aan om te overnachten.

1-5  Om negen uur ben ik vertrokken, kom weer langs Zoutkamp

en over het Reitdiep en de Kromme Raken kom ik bij Abelstokstertil, daar meer ik aan om te eten. Het is dan kwart voor een. Een uur later vertrek ik weer en ga over Kanaal Baflo-Mensingeweer en het Warfummermaar naar Warfum en meer daar om kwart voor vier aan in de haven.

Het is steeds prachtig weer en een genot om hier te zijn.

2-5  Het is tien uur geweest als ik vertrek en om kwart over elf meer ik aan in Onderdendam. Onderweg zie ik bij een brug een bordje dat de sluis in de Westerwijtwerdermaar gestremd is. Daar wil ik net langs dus maar even gebeld. Er zijn daar echter geen problemen volgens de man aan de telefoon, dus ik kan daar gewoon langs.

Deze rolpaal zie ik onderweg aan het Warffumermaar en bij Onderdendam staat

deze met een beeld van een schippersvrouw in 't zeel en daarbij de tekst; "Wèl zien vraauw laif het, holdt heur veur ogen", zee schipper en dee heur ien lien."

Direct na de brug staat er weer een

en met zoveel rolpalen dicht bij elkaar kon het niet uitblijven dat hier de jaarlijks wedstrijden "scheepsjoagen" gehouden worden.

De brug in Onderdendam en volgende tot aan het Damsterdiep hebben vaste bedieningstijden. De zelfbedieningssluis Den Deel en brug Fraamklap kom ik nog wel door. Ik kan nu wél direct door, bakboord uit naar Uithuizen maar ik wil rechtdoor het Westerwijtwerdermaar op en daar wordt de eerste brug pas om 4 uur bediend, dus ga ik eerst naar Middelstum. Daar eet ik, doe een boodschap en verken de plaats eens.

Om 15.30 verlaat ik Middelstum, passeer de eerste ophaalbrug en kom dan bij de brug in Westerwijtwerd. Vorig jaar ging het hier niet van een leien dakje en als ik nu bij de brug kom is er ook niemand te bekennen. De brug wordt op vaste tijden bediend dus dan zou je verwachten dat men op die tijd even kijkt of er een schip is. Ik geef een signaal op de scheepshoorn, maar ik zie geen enkele beweging bij de woning van de brugwachter, dus pak ik de telefoon en bel om te vragen of de brug wel bediend word. De brug wordt wel bediend zegt de man aan de telefoon en hij vraagt of ik al bij de brugwachter aan de deur geweest ben, maar dan komt hij net naar buiten. Het vaarseizoen is hier op 1 mei begonnen wat brug en sluisbediening betreft en ik krijg al gauw door dat dit de eerste boot is die er dit jaar doorkomt; de brugwachter moet de slinger om de brug te openen nog uit huis halen, het klepje in het brugdek dat open moet voor de slinger zit vast en moet met een mesje los gekrabd worden. Een buurman die ook bij de brug woont komt er aan om een handje te helpen en na een poosje draait de brug open en kan ik er door. Om kwart voor zes kom ik bij de Oosterdijkshorner Verlaat. De sluis wordt bediend door een vrouw die in een boerderij bij de sluis woont. Al gauw komt ze er aan lopen en laat ze de deur aan mijn kant omhoog gaan,

het gaat langzaam en alles kraakt en piept. Als de deur omhoog is kan ik de sluis invaren en kan de deur weer naar beneden. Het is een kwestie van een schakelaar omdraaien of knopje indrukken en dan gaat het verder vanzelf. Het schutten gaat verder en iedere keer loopt de vrouw tussendoor weer naar huis. Volgens mij is ze ook aan het eten koken. Na de sluis is een brug die ook door de vrouw bediend wordt. Eerst moet ze naar huis om een sleutel op te halen want er zit een slot op het draaimechanisme, als het slot eraf is krijgt ze met geen mogelijkheid beweging in de brug. Ik probeer aan te leggen om te helpen en ineens gaat de brug een beetje omhoog maar stopt dan weer. Ze vraagt met een benauwd gezicht of ik er nog niet onderdoorkan.

Tot haar opluchting kan ik er onder door en ze is het met me eens dat een drupje olie hier en daar geen overbodige luxe is. Om twintig over zes meer ik direct na de brug aan.

3-5  Ik vertrek om half negen en na zo'n 500 m kom ik op het Damsterdiep, ga daar stuurboord uit, richting Groningen en de eerste brug die ik daarna tegenkom is de Boltbrug bij Ten Boer. Dat is een zelfbedieningsbrug die ik met behulp van de "Groninger sleutel" kan bedienen, alleen hij doet het niet. Ik bel en er zal een monteur komen. Die constateert dat het mechanisme nog op wintertijd ingesteld staat. Hij doet de brug voor mij open en ik vaar door naar de brug bij Garmerwolde, ook een zelfbedieningsbrug. Ik bedien de brug, vaar door en volgens mij heb ik bij deze brug de sleutel in de bedieningskast laten zitten. (later dit jaar mis ik hem als ik naar Duitsland ga) Ik vaar door Groningen naar de Zuiderhaven en ga daar het Noordwillemskanaal op richting Assen. Om twaalf uur meer ik aan voor de Van Iddekingebrug vanwege de middagsluiting en en ga daar ook meteen eten. Na een uur kan ik door de brug en na wat oponthoud bij sluis De Punt kom ik om 5 voor 5 aan bij sluis Peelo. Daar wordt net een vrachtschip naar beneden geschut die daarna achteruit de sluis uitkomt. Omdat de sluis toch gevuld moet worden kan ik meteen mee omhoog geschut worden en meer om kwart voor zes aan bij de sluis. (de sluis sluit eigenlijk om 5 uur)

4-5  Ik wil vandaag graag Meppel voorbij komen en de brug/sluiswachters hebben mij gegarandeerd dat dat zal lukken. Ik vertrek om 7.20, dan kan ik tegen 8 uur bij de Asserwijkbrug zijn zoals ik heb afgesproken met de brugwachter. Kennelijk willen ze er een wedstrijd van maken, ik krijg geen tijd om te pauzeren voor het eten en ben al om drie uur door de Paradijssluis bij Meppel. Na een kleine pauze vaar ik door en kom voorbij Meppel weer op de Hoogeveensche Vaart. Na een paar kilometer zie ik voor mij iets het kanaal oversteken; het is geen eend en ik denk eerst dat het een radiografisch bestuurbaar bootje is. Als ik dichterbij kom zie ik dat het een koe/pink is. Het beest gaat voor mij uit langs de kant van het kanaal.

Het beest komt bij een plek waar het eruit zou kunnen maar zwemt er gewoon voorbij. Een eindje verder is weer zo'n plek, ik vaar het beest voorbij en probeer hem met de boot te dwingen om daar de kant op te gaan, maar hij ziet toch kans om tussen wal en schip door te gaan. Dit word niet wat en ik vaar terug om een eventuele eigenaar te waarschuwen en het blijkt dat die inmiddels is aangekomen. Als ik doorvaar blijkt de pink al een heel eind verder te zijn en het beest zwemt alle plekken voorbij waar het er uit zou kunnen. De boer rijdt met auto en paardentrailer mee langs het kanaal. Als ik het dier ingehaald heb zwemt het net naar de andere kant. De boer komt bij mij aan boord om te proberen de pink vanaf de boot met een touw te vangen. Dat lukt niet, de pink gaat weer terug naar de andere kant van het kanaal en klimt dan toch op de kant en blijft daar gelukkig eerst staan. We zitten hier vlak naast de A28 en de boer is bang dat hij de snelweg op zal rennen. Hij krijgt van mij een landvast mee want hij heeft maar een kort stuk touw bij zich en later gooi ik hem nog een landvast van 20 m toe en daar hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt zoals op de volgende fotoreportage te zien is.

Politie en brandweer zijn inmiddels ook gearriveerd

maar als ze de pink willen pakken springt die weer het water in. Hoe de pink het uiteindelijk verliest is op de volgende foto's te zien.

Als ik de touwen weer terug krijg word ik uitgenodigt voor een borrel als ik een keer in De Wijk kom! Om kwart voor zes vaar ik verder en meer een half uur later aan bij de Rogatsluis.

5-5  Om half negen kan ik de sluis in en om kwart voor twaalf ben ik thuis.