Frankrijk

Voor het eerst met de boot naar en door Frankrijk. Het is de bedoeling om een rondje Maas-Moesel-Rijn te varen, dus over de Maas Frankrijk in en over Moesel en Rijn door Duitsland weer terug.

 

18-6  Op maandag vertrek ik om 7.25, dan kan ik om ongeveer 8 uur bij de Nieuwebrugsluis zijn. Na de Tweelandenbrug en de Vlinderbrug, die vanaf de sluis bedient worden kan ik zo de sluis in varen om geschut te worden. Wanneer ik bij de Ossesluis ben moet ik even wachten maar verder kan ik vlot doorvaren. Het is vanmorgen eerst wat regenachtig maar om 10.30 wordt het droog. Om 12.00 meer ik aan bij de Beukersluis om te eten. Na een half uur ga ik verder, ga bij Zwartsluis op het Zwartewater bakboord uit en na de Spooldersluis bij Zwolle kom ik op de IJssel. Nu gaat het een kleine 100 km stroomopwaarts tot ik na het Pannerdens-kanaal op de Waal kom. Als ik bij Wijhe ben is er een stortbij. Ik meer gauw aan in het haventje van Wijhe om te schuilen (Vorig jaar heb ik hier ook al eens een hoosbui gehad en ik zal hier vaker schuilen vanwege een bui) en die tijd gebruik ik meteen maar om te koken en te eten; roergebakken aardappeltjes, appelmoes en daar een karbonaadje bij. Als het eten op is, is het weer droog en ga ik verder want in Nederland wil ik opschieten. De IJssel kan ik later stroomafwaarts nog wel een keer op mijn gemak doen. Om 22.00 uur ga ik voor anker op de Veenoord, een plas net voorbij Deventer. Daar mag ik genieten van onderstaande zonsondergang. 

19-6  Om 6.45 haal ik het anker op en vertrek ik en als ik bij Zutphen ben word ik ingehaald door de "Mia Amore" die net aan het bunkeren is vanaf een meevarend bunkerschip. De Mia Amore had ik al een poosje gevolgd op internet en het is leuk om hem (haar) dan een keer in het echt tegen te komen. Om 11.45 stop ik in een zandafgraving bij Dieren om te eten en ga na een half uur weer verder. Mijn kruissnelheid is 8 á 9 km/uur en om stroomopwaarts nog een beetje vooruit te komen bij een tegenstroom van zo'n 4 á 5 km/u kun je gaan "kribbetje varen". citaat van vaartips "Dat wil zeggen dat je steeds tussen de kribben vaart waar nauwelijks of geen stroom staat en soms zelfs in tegengestelde richting, de neer."

Met mijn maar 0.85 m diepgang nam ik daarbij soms een beetje te veel risico en als je de bodem raakt is het meestal met iets hards heb ik gemerkt. Om 17.00 uur - ik ben dan inmiddels op het Pannerdens kanaal - ga ik voor anker in het Gat van Moorlach, een zandafgraving naast het Pannerdens kanaal waar ik onderstaande prachtige zonsondergang meemaak.

                           

20-6  Om 7.45 haal ik het anker op en via Waal en Maas-Waalkanaal kom ik dan op de Maas waar ik om 16.45 voor anker ga op het Leukermeer. Daar zijn we, ik geloof in 2000 op vakantie geweest op een bungalowpark aan het meer. Houten zeilschouw die ik toen had (om te leren zeilen) mee. Die kon daar in een haventje van de camping liggen.

 

21-6 Om 7 uur vertrek ik en als ik bij Blerick ben meer ik aan voor de thee. Na een half uur ga ik verder en meer om 13.15 aan in het haventje bij Kessel om te eten en voor boodschappen. Na 1,5 uur ga ik verder en om 17.50 meer ik aan bij Maasbracht in de haven.

 

22-6  Om 7.30 vertrek ik en kan direct invaren in de sluis te Maasbracht. Na de sluis begint het Juliana-Kanaal met nog 1 sluis te Born  

en een openstaande sluis bij Limmel, vlak voor Maastricht. Daar kom ik weer op de Maas. Om 13.00 uur meer ik aan bij sluis Borgharen, vlak voor Maastricht om te eten en ga na drie kwartier verder. In Maastricht vul ik nog even de jerrycans met diesel bij het bunkerstation en na Maastricht kom ik via sluis Lanaye (13,9 m omhoog) op het Albertkanaal(B) en ga daar richting Luik. Onderstaande foto werd gemaakt voor Luik, er kwamen donkere wolken aan en ik heb nog even geschuild.

                   

Om 19.00 uur meer ik aan in de jachthaven van Luik. Daar kan ik ook douchen; kosten 1.51 euro en ik vraag me nog steeds af waar die ene cent voor was. Na douchen en eten wil ik op de vouwfiets Luik even in maar als ik aan de montage van het zadel toe ben kom ik tot de ontdekking dat ik die niet mee heb. 't Is maar een detail maar fietsen wordt daardoor wel erg oncomfortabel.

 

23-6  Na vertrek om 8.30 maak ik in Luik onderstaande foto. Dat huisje wordt wel erg platgedrukt tussen die lelijke flatgebouwen, een schoonheidscommissie heb je in België vast niet. 

Na Luik kom je op een stuk Maas met veel lelijke industrie maar met af en toe toch zo'n vergezicht.

          

Van 13.00 tot 13.30 meer ik aan net boven sluis Neuville sous Huy om te eten en een uur later in de haven van Wanze vanwege een stortbui. Het is verder goed weer vandaag, bewolkt maar droog en vrij veel zon, met een temperatuur van 20 graden.

Vandaag en ook gisteren heb ik veel geluk met sluizen, meestal kan ik zo naar binnen varen en haal dan weer mensen in die veel sneller varen. Ik heb het idee dat ze dat na één keer niet zo leuk meer vinden.

Om 19.15 meer ik aan beneden de laatste sluis voor Namen; er wordt niet meer geschut. Ik lig tegen een hoge kade bij een trapje dus ik kan de omgeving nog wel wat verkennen.

    

24-6  Om 9.30 kan ik de sluis invaren om samen met een ander jacht geschut te worden.  Als we de sluis uitvaren komt er gelijk een politieboot aan. De agenten vragen of de boot niet harder kan en het lijkt mij het veiligst om daar maar ontkennend op te antwoorden. Dat is het verkeerde antwoord. Ik word naar de kant verwezen en mag niet doorvaren. Er is op de Maas een wedstrijd met waterscooters en wanneer ik snel door was gevaren had ik er nog langs gekund voor de wedstrijd begon. Na een uur is er een pauze in de wedstrijd en dan komen ze me ophalen, zo ga ik met politie-escorte verder tot de Sambre en daar mag ik alleen verder.

  Citadel bij Namen

                          

Na Namen wordt het mooier en ruiger en zie je hier en daar mensen de rotsen beklimmen, de onderste foto is volgens mij een vrouw en een jongetje, (moeder en zoon?) is weer eens wat anders als een eindje fietsen met je kind.

    

De sluizen worden hier ook wat kleiner en gemoedelijker, nog negen vanaf Namen tot de Franse grens.

                   

Als ik om 13.45 bij sluis Riviére ben neem ik ruim de tijd om te eten.  Om 18.00 meer ik aan bij Dinant. 

'S avonds maak ik een wandelingetje door Dinant, er zijn allerlei festiviteiten, waarom weet ik niet maar het is wel gezellig. Ook kom ik onderstaand monument tegen, ik was het al weer vergeten maar de uitvinder van de saxofoon, Adolphe Sax  kwam uit Dinant. Aangezien ik nog een poosje saxofoon heb gespeeld sprak me dat wel aan.

             

Een mooie plek om een nachtje te liggen. Ik heb geen havenmeester gezien, dus nog gratis ook.Lachen

25-6  Om 8.45 vertrek ik richting Frankrijk en op de grens ga ik maar even tegen de kant. Het regent en ik moet wachten tot ik in de sluis kan. Die tijd gebruik ik meteen om het Belgische gastenvlaggetje te verwisselen voor de Franse. Om 12.30 word ik omhoog geschut in ecluse 59. De eerste sluis op de Franse Meuse en hierna komen er dus nog 58. Als je boven bent moet je eerst naar het kantoor van de sluiswachter voor een vaarvignet. Ik heb er een gekocht voor 16 dagen; 36,20 euro en kan nu dus 16 dagen in Frankrijk varen. (sluizen zijn gratis) Daar krijg ik ook de afstandsbediening voor de sluizen, want die bedien je grotendeels zelf.

Sluis 59

Het is toch een heel bijzonder gevoel als je met je eigen boot Frankrijk invaart. Bij de eerste plaats in Frankrijk, Givet meer ik aan. Givet is wel een leuk Frans plaatsje, niet echt bijzonder maar winkels zijn dichtbij voor eventuele boodschappen. Om 14.00 uur breekt de zon door na een bewolkte en miezerige morgen.

 

26-6   De hele morgen regent het maar 's middags wordt het beter en om 13.15 vertrek ik. Eerst door een sluis en daarna kom je door de tunnel van Ham, 565 m lang, daarna heb je direct weer een sluis. De sluiswachters regelen zo het vaarverkeer in de tunnel. Ik heb een schijnwerper bij me maar denk die niet nodig te hebben. De ander kant is duidelijk te zien zoals je op onderstaande foto kunt zien. Als ik echter in de tunnel ben zie ik ineens niets meer doordat de boot voor mij de hele tunnel-opening aan het oog onttrekt. Ik duik de kajuit in en pak gauw de schijnwerper erbij. 

                    

Wat een rust

Om 18.00 uur meer ik aan in de haven van Fumay. 

27-6  Eerst tank ik water en vertrek daarna om 8.15. Fumay ligt als het ware op een schiereiland waar je met een grote bocht omheen vaart. Als ik bij de tweede sluis kom ligt daar een boot te wachten op groen licht, maar dat komt maar niet. Nadat ik wat dichter naar de sluis gevaren ben zie ik dat het water over sluisdeuren en kades heenstroomt.  

                       

Nadat ik de boot zo goed en zo kwaad als mogelijk is aan de kant heb gelegd ben ik het maar eens van dichterbij gaan bekijken. De hele zaak staat blank.

        

Er lopen een paar mannen rond van de VNF en die vertellen dat er eerst niet geschut gaat worden en dat we terug moeten naar Fumay. Om 10 uur ben ik weer terug en daar ligt het inmiddels behoorlijk vol; later komt daar nog meer bij omdat ook de ander kant gestremd is door het hoge water. Ik ben eerst een kopje thee gaan drinken en ben later Fumay maar eens ingelopen. Het blijkt een leuk plaatsje te zijn en ik maak een aantal foto's.  

                       

Na het eten s'middags ga ik boodschappen doen voor een Boeuf Bourguignon. Het is er de passende plaats voor, ik heb er de tijd voor en het is er geschikt weer voor. (fris)

 

28-6 'S morgens ga ik naar de overkant van de Maas. Daar heb ik ruïnes van een gebouw, door de bomen zien schemeren. Ik moet daarvoor een steile helling op en kom in een soort fort, uit waarschijnlijk de tweede oorlog. Daar heb ik meteen een mooi uitzicht over de Maas en Fumay. Ik zie van boven af ook een boot langskomen. Het lijkt erop dat de stremming voorbij is. Na het eten vertrek ik zelf ook en nu kan ik door bij de sluizen. Door de sterke stroming worden ook een boel planten meegenomen. Bij een sluis liggen deze hopen die bij de sluis uit het water zijn gehaald.

 

Bij één sluiswoning wappert een Nederlandse vlag en komt keiharde muziek van Nederlandse smartlappen uit de woning. Daar woont duidelijk een Nederlander en dat wil hij weten ook. In de sluis voor Revin krijg ik bij het achteruitslaan planten in de schroef, daardoor kan ik niet goed afremmen en zo kom ik nogal voor in de sluis te liggen. Het blijkt een bemande sluis met een behoorlijk verval en de sluiswachter komt met een stok met haak de touwen aanpakken. Het water komt met geweld naar binnen en ik kan het touw niet houden. Aan de voorkant wordt de boot van de sluismuur afgedrukt waardoor de achterkant langs de muur schuurt en het lakwerk beschadigt. Later hoor ik van Nederlanders in Revin dat deze sluis er om bekend stond dat hij nogal wild is.

In Revin kan ik door het hoge water in de haven niet veilig aan de kade liggen, daarom heb ik daar bij de bakker maar een baguette gehaald, ben verder gegaan en kan na een paar km prachtig in het wild liggen.

                   

29-6  Om 7.15 gooi ik de trossen los, op naar de eerste sluis van deze dag, maar sluis 48, "des Dames de Meuse" gaat om negen uur pas draaien, dus ga ik eerst even onthaasten voorzover ik dat nog niet gedaan heb. Om 11.30 ga ik aan de kant bij Chateau Regnault voor de thee en om 14.15 bij Nouzonville om te eten.

Onderweg heb ik nog de fiets van een jongetje uit het water gedregd. Hij was van een helling af de macht over het stuur verloren en met fiets en al de Maas in gereden. (de jongen was er al brullend zelf uit gekropen)

 Na Charleville-Mezieres meer ik om 17.15 aan bij Lumes. Daar is een aanlegsteiger bij het sportveld en met de bakker op ongeveer een kilometer afstand. Ik heb de hele steiger voor mij alleen!

 

30-6 Om 7.15 vertrek ik en de eerste sluis is "Dom-le-Mesnil" sluis (ecluse) 40. De meeste sluizen worden bedient met een afstandbediening. Een paar honderd meter voor de sluis staat onderstaande paal langs de kant, daar druk je op   

het knopje van je afstandbediening en begint het piramidevormige lampje op de kast te knipperen als teken dat het signaal ontvangen is en gaat - als het goed is - de sluis

                 

aan het werk; gaan de deuren open en bij groen licht kun je invaren. In de sluis staat een paal met een rode en een blauwe stang.

Als je de blauwe omhoog doet gaan de sluisdeuren dicht en wordt je omhoog of omlaag geschut, gaan de andere deuren open en kun je uitvaren.

                  

De Maas (La Meuse) is in Frankrijk grotendeels gekanaliseerd. Soms vaar je op de Maas en dan weer op een kanaal langs de Maas. De vaarweg wordt dan ook 'Canal de l'Est branche Nord' genoemd zoals ook op het bordje te lezen is. Om 10.30 kom ik aan in de haven van Sedan. De haven ligt tegen een

camping aan en wordt ook vanaf de camping beheerd. In 1978 was dit mijn eerst camping in Frankrijk op trektocht (met de auto) door Frankrijk en Spanje. Ik ben Sedan even in geweest maar toch om 13.15 weer vertrokken en om 16.00 uur meer ik aan in het haventje van Mouzon.

Een prachtig plaatsje met een mooie kerk en een prachtig orgel. Vandaag is het mooi weer en kan ik tot 22.00 uur in korte broek en Tshirt buiten zitten.

                 

                     

1-7   Om 7.00 vertrek ik. Ik ben altijd vroeg wakker en ik vind het ook heerlijk om dan op tijd te vertrekken, echter om 8.15 moet ik voor anker bij sluis 34, hij werkt niet en volgens een Duitser die wat later komt beginnen de sluizen op zondag om 9 uur pas te werken.

Naast de sluizen is een stuw waar de doorstroom van het water geregeld wordt door allemaal vierkante houten paaltjes die rechtop in het water staan. Als er meer water afgevoerd moet worden dan worden er wat tussenuit gehaald en moet het peil wat hoger dan worden er wat bij gezet. 

Iedere sluis heeft kennelijk ook zijn eigen kleur.

Om 12.45 ga ik even voorbij Stenay voor anker om te eten en bij Sivry-sur-Meuse meer ik aan om brood te kopen. Om 18.00 uur vind ik een mooie plek in het wild om te overnachten.

                 

2-7  Om  7.15  vertrek ik. Het is nog 25 km tot Verdun en voor Verdun zie je al de begraafplaatsen van de slachtoffers van de strijd die hier heeft plaats gehad in de eerste wereldoorlog.

Om 13.30 vind ik nog net een plaatsje tussen twee schepen in Verdun. In Verdun wordt geen liggeld geheven en water en elektra zijn ook gratis dus het ligt vol met Nederlanders. In Frankrijk zijn het trouwens meest Nederlanders die je ziet varen.

                            

Het is op de middag ca. 20 graden, bewolkt, af en toe zon en soms een bui.

 

3-7  Om 8 uur vertrek ik, het is regenachtig. Om 13.00 meer ik aan bij Lacroix-sur-Meuse om te eten. Een half uur later begint het echt te regenen en dat is de hele middag en avond doorgegaan, 's avonds met onweer. Een dag om gauw te vergeten.(en toch heb ik het opgeschreven)

 

  4-7  Vandaag is het weer wat beter en om 8.45 vertrek ik. Onderweg heb ik af en toe wat regen. Om 10.30 meer aan ik in St. Mihiel om boodschappen te doen. De supermarkt is achter de mooie kerk die ik van binnen en buiten bewonder. 

                        

Het prachtige gebouw aan deze kant van de kerk is een bibliotheek met voor de ramen allemaal bloembakken met prachtige bloemen. Ik ben niet binnen geweest maar gezien deze foto is de binnenkant ook prachtig.

                                                                                                                                                                                                                            

                     

  Ik tank daar water, eet daar en ga om 13.30 verder.  Om 17.30 meer ik aan voor Commercy. Het is verder 's middags zonnig afgewisseld met buien en op het laats van de middag 20 graden.

Ik ga Commercy nog maar even in voor een stokbroodje en kan dan meteen het paleis van Stanislas bezichtigen. Op de foto is ook mooi te zien hoe het weer was, soms stralend blauw afgewisseld met donkere wolken.

 

5-7  Om 10.15 gooi ik de trossen los en ga verder. (onder een mooi plaatje van sluis nr.4 achter de drie bruggen)

 

                          

Om 12.45 ben ik bij ecluse 1, ik ga nog niet door de sluis maar zoek een plekje aan de kant om te eten. Het is vandaag bewolkt met op het begin van de morgen af en toe wat motregen. Het is 17 graden. Na het eten ga ik verder om de laatste sluis op dit kanaal te doen. Bij het invaren ben waarschijnlijk te snel en vaar door rood; de sluis werkt niet meer. Ik kan de VNF niet bereiken. De telefoon van de sluis wordt niet opgenomen maar wanneer een vrouw die bij de sluis woont ze oproept zijn ze er ook vrij snel. Net wanneer hij de sluis wil gaan bedienen komt er nog een boot aan, het zijn Nederlanders met een soort sleepboot. Na de problemen die ik in de sluizen heb gehad heb ik steeds achterin gelegen tijdens het schutten en ik ben ook niet van plan om nu voorin te gaan liggen, dus ik maak los en vaar achteruit de sluis uit. De vrouw op de "sleepboot" die met een touw voorop staat, klaar om vast te maken, maakt gebaren dat ik naar voren moet gaan. Ik vertel haar dat ik dat niet van plan ben en ook waarom. De Aimée heeft van voor tot achter een kiel van 40 cm hoog en daar komt heel wat druk op als daar water met kracht tegenaan stroomt. Uiteindelijk gaan zij voorin liggen en daar blijkt het tijdens het schutten behoorlijk te keer te gaan, ik ben blij dat ik daar niet lig.

Ik vaar nu op "canal de la Marne au Rhin" waar ik de eerste "spits" in Frankrijk tegenkom. Veel sluizen in Frankrijk zijn gebouwd op spitsenmaat (38,50 x 5.20), daar past een spits net in. 

Om 15.15 leg ik aan bij Pagny-sur Meuse. Dit is het hoogste punt van deze tocht en de GPS geeft 246 m hoogte aan. Vanaf de Hoogeveensche vaart ben ik alleen maar omhoog geschut en vanaf nu ga ik tot de Hoogeveensche vaart alleen maar naar beneden. Het is ook zowat het zuidelijkste punt op deze tocht, Toul de volgende pleisterplaats is nog wat zuidelijker en daarna gaat het weer richting het Noorden.

 

6-7  Het is bewolkt en regenachtig maar toch vertrek ik om 10.00 uur. Na een half uur varen kom ik bij de tunnel van Foug en zoals op het bord te zien is, is die 866 m lang. 

                     

De doorvaart wordt geregeld met lichten, het licht is groen dus ik kan gelijk doorvaren.

Deze tunnel is verlicht dus de schijnwerper heb ik niet nodig.

Hieronder de sluiswachter die tevens het verkeer in de tunnel regelt.  

                   

Bij hem moet ik ook mijn afstandsbediening inleveren. Ook als je hem niet ziet weet je waar hij is want hij loopt constant zachtjes te fluiten.

Het is de eerst sluis na de tunnel, een dubbele sluis. Bij het schutten loopt de helft van het water in de andere sluis, om water te besparen.

Tot Toul ga ik met 13 sluizen naar beneden, het water gaat hier niet via een stuw om de sluis heen maar stroomt gewoon over de deuren heen. 

Om 13.15 leg ik aan in de haven van Toul.

                 

Het weer is inmiddels opgeklaard en 's middags is het heerlijk weer en 24 graden. De Duitser in de boot naast mij maakt een compliment over de geuren die tijdens het koken uit de boot komen. Vanavond eet ik Spaanse kip met knoflook, (tien tenen) met daarbij zoals altijd een lekker glaasje wijn. Het is een heerlijke avond en ik zit tot 21.30 buiten.

 

7-7  'S morgens ga ik eerst de stad in maar om 11.00 gooi ik de trossen los en vertrek. Ik krijg eerst een sluis, dan de enige (automatische)ophaalbrug in het buitenland op deze reis en daarna nog één sluis. Daarna kom ik op de Moezel en ga bakboord uit, richting Metz.

Om 13.00 uur meer ik aan bij een steigertje om te eten. Het is vandaag 25 graden, en prachtig weer. Om 18.00 meer ik aan voor Pont-a-Mouzon, in het wild. De plaatselijke bewoners komen al gauw een kijkje nemen.

              

Omdat ik in eerste instantie aan een eiland dacht te liggen, en dat niet het geval bleek te zijn, ben ik na het eten toch maar vertrokken, vaar langs Pont-a-Mouzon  

en om 22.00 uur meer ik aan bij Pagny-sur-Moselle.

                

 Het is een heerlijke avond en ik zit tot half twaalf buiten. (18°)

 

8-7  'S morgens haal ik eerst een vers stokbroodje en nadat ik rustig ontbeten heb vertrek ik. Ter hoogte van Metz  

ben ik  even afgeslagen. Aangekomen bij Metz zag ik niet echt een plaats om fijn aan te leggen, in de jachthaven wou ik niet, dus ben ik direct maar doorgevaren. Een grote stad spreekt me ook minder aan als de wat kleinere plaatsjes. (als er maar een bakker is) 

Om 13.15 meer ik aan bij sluis Metz om te eten en om 15.40 bij sluis de Talange, ik moet even wachten dus heb ik tijd voor een kop thee. Om 20.00 uur is er een steigertje voor sluis Koenigsmacker, daar meer ik aan voor de nacht. Op dit gedeelte zit een boel industrie en is de omgeving dus wat minder mooi en mooie aanlegplaatsen zijn ook dun gezaaid.

 

9-7 Om 7.45 vaar ik naar de sluis, maar ik moet wachten op een schip vanaf de andere kant en daarna nog op een vrachtschip in de afvaart die gelijk met mij geschut gaat worden, dus een uur later kan ik pas invaren. Om 10.20 meer ik aan bij Sierck les-Bains

  

om brood te kopen (mijn laatste franse stokbroodje) en om ca 11.00 vaar ik Frankrijk uit 

                   

en vaar ik op de grens van Luxemburg en Duitsland, de Moezel is de grens. Om 12.45 meer ik aan in de haven van Schwebsange (Luxemburg) om te eten en (goedkoop) te tanken.

Ik had de mogelijkheid om ongeveer een maand weg te zijn en als vaarschema heb ik van de site van Abim dit schema uitgeprint en als richtlijn meegenomen en ik zit mooi op schema. Als ik bij Konz ben vaar ik de Saar op in de hoop dat er een mooie aanlegplaats is bij de eerste sluis op de Saar. Die zie ik zo gauw niet en daarom vaar ik maar weer terug en om 20.40 meer ik aan bij Konz, aan een steiger wat later bleek een aanlegplaats van rondvaartboten te zijn.

 

10-7  'S morgens ga ik eerst nog even boodschappen doen in Konz, de supermarkt is hier al vroeg open. Om 7.45 vertrek ik en ben nu direct weer op de Moezel. Op de splitsing waar de Saar in de Moezel stroomt is een camping waar we in 1995 een keer gestaan hebben dus een bekende omgeving, alleen de bakker waar ik 's morgens chocoladebroodjes ging kopen kon ik niet weer vinden.

Bij sluis Detzem meer ik aan voor de sluis omdat ik moet wachten en ik zit tot twee uur heerlijk in de zon te lezen. Ik eet daar ook en om 14.00 uur word ik geschut. Om 16.30 meer ik aan voor sluis Wintrich, ik moet wachten tot er een beroepsschip komt waar ik mee geschut kan worden. Er staat hier een flinke stroming, het eerste stuk na de vorige sluis vaar ik soms met een snelheid van 14,5 km. Om 17.00 uur kan ik in de sluis en meer niet lang daarna aan bij Bernkastel tegen een werkschip. Het weer was net als gisteren, beter dan de verwachting was voor dit gebied.

11-7  Ik vertrek om 8.15 en om negen uur ben ik bij sluis Zeltingen en moet wachten op een schutting met een vrachtschip. Na een uur kan ik de sluis in. Bij sluis Enkirch om 12.15 het zelfde verhaal en daar kan ik na ruim een uur geschut worden. Je kunt ook wel zonder vrachtschip geschut worden maar dan moet je betalen, ik geloof 4,50 euro en als je dat bij een paar sluizen doet loopt het lekker op. Ik heb geen haast en ga dan rustig even thee drinken, eten of wat lezen.

 

Om 16.00 uur meer ik aan vlak voor sluis St. Aldegund. Ik ben het plaatsje eens ingelopen. Je ziet hier veel hotels, restaurants en "zimmer frei" dus het is erg touristisch. Na het eten vaar ik een eindje terug en ga daar in een klein haventje liggen, de plek waar ik lag was erg onrustig door langsvarende schepen.

Zogauw je vanuit Frankrijk de grens overgaat beginnen de wijnvelden. 

                      

Soms zijn de heuvels er helemaal mee bedekt en af en toe is er maar een klein stukje

 

geschikt om wat te planten en ook dat wordt gebruikt. Blijkbaar doen ze het met

hart   en ziel. 

 

12-7  Om 8.00 vertrek ik en ben na een half uur bij sluis St. Aldegund. Ik moet eerst wachten maar om 9.15 gaan de lichten op groen en kan ik de sluis in. De sluismeester wil mij eerst laten betalen omdat ik zonder vrachtschip geschut zal worden, maar toen bleek dat ik normaal in de bootschleuse

                    

zou kunnen en omdat die gespert is, mag ik gratis. Het blijkt dat naast de grote sluizen kleine sluisjes (de  bootschleuse) met zelfbediening voor de pleziervaart zijn waar je gratis gebruik van kan maken als je er in past. (breedte 3.30) Ik had al wel zo'n sluisje gezien maar dat zag er zo haveloos uit dat ik dacht dat die niet meer in gebruik was. Om 12.15 meer ik aan in het haventje bij Cochem.

             

Natuurlijk ga ik Cochem even in. Het is hier helemaal toeristisch, maar ook ik moet natuurlijk wel de burcht even bekijken. Het is druk in Cochem, in de winkels vrouwen die het niet kunnen laten in de vakantie ook nog tussen de lappen stof en kleren te neuzen. Naar de burcht moet je een flinke heuvel op maar als je boven bent heb je dan ook een prachtig uitzicht over de Moezel en Cochem. Net voor de brug rechts is het haventje. 

13-7  De andere morgen vertrek ik om 10.30 en kijk nog even om naar de burcht en de uitgebouwde erker waar ik gisteren stond.

              

Er staan langs de Moezel veel monumentale huizen en vaak zijn dat hotels. 

Om 12.00 meer ik aan voor sluis Müden voor de bootschleuse. Er liggen al een paar boten te wachten en het lijkt of hij niet werkt, maar er blijkt eerst een boot van de andere kant te moeten schutten. Na drie kwartier ben ik ook door de sluis. Op de steile hellingen gebruiken de wijnboeren wagentjes op een soort rail om de hellingen op en af te komen voor het transport van hun druiven en spullen.         

                

Bij sluis Lehmen moet ik een half uur wachten voor ik geschut kan worden. Ik heb al heel wat soorten sluisdeuren gezien onderweg, maar hier gaan ze naar beneden en als je er in of uit moet vaar je er dus overheen.

        

 Ook is bij elke sluis een grote stalen arm met een polsdikke staalkabel die vóór het invaren van een vrachtschip voor de deuren (stoomafwaarts) gespannen wordt zodat hij niet per ongeluk de deuren er uitvaart. Als het schip vast ligt pikt de arm de kabel weer op en gaat hij weer omhoog. Hier is een filmpje bij sluis St. Aldegund waar dat te zien is. Als het (grote) schip zowat ingevaren is, is de kabel inmiddels al weer weggehaald omdat het schip anders (een tweebaks duwcombinatie) niet in de sluis past. (sluis is 185 m. lang) 

Om 16.00 meer ik aan in de haven van Winningen, ik ben zowat aan het eind van de Moezel. Bij de haven is zoals bij veel havens in Duitsland een restaurant en ik besluit om eens een echte Duitse schnitzel uit te proberen. Op internet lees ik zoveel lovende verhalen over havenrestaurants. Het wordt een boerenschnitzel met daarbij een salade. Het is binnen te houden, maar als ik hier weer langs kom ga ik zelf maar weer in de keuken staan. 

Ik vind de Moezel wel mooi maar na 200 km wijnvelden en dorpjes die allemaal op elkaar lijken vind ik het een beetje te veel van het goede. Naar mijn mening heeft het gebied een hoog Anton Pieck gehalte. Op de etiketten van moezelwijn staan vaak dorpjes afgebeeld, gelegen tussen heuvels die bedekt zijn met wijnvelden. Ik had altijd het idee dat die plaatjes flink geromantiseerd waren, maar het ziet er echt zo uit.

Avond in Winningen.

 

14-7  Om 8.00 uur vertrek ik uit Winningen en na een uur word ik geschut in de sluis bij Koblenz,

daar kom ik bij het "Deutsche Eck" op de Rijn.

              Ook hier kastelen, maar volgens mij zijn het vaak hotels. Het eerste stuk gaat het hard stroomafwaarts. Om 13.00 uur meer ik aan in de haven van Bad Honnef om te eten en om 17.15 in de haven van Keulen om te overnachten.

's Avonds ga ik Keulen in, maar de Dom is dicht  

en het blijkt feest te zijn, er word flink aan Bacchus geofferd en gegeten. Ik vind het te vol en te druk en ga weer terug naar de boot.

 

15-7  'S morgens ga ik eerst Keulen in maar het is een grote troep na het feest van gisteren, er lopen verschillende mensen de lege flesjes te verzamelen. Gelukkig kan ik nu wel de Dom in. Het is zeer indrukwekkend.

Onderstaand compromis zag ik daar in Keulen ook rijden, hij wil een motor en moeders een auto en dan krijg je                                                    dit.  

Maar ook op het water heb je pieremagoggels                          

                      

Om negen uur gooi ik de trossen los en vertrek en meer tegen één uur aan bij Neuss om te eten. Om 15.15 kom ik aan in jachthaven Krefeld, het is warm, inmiddels 33 graden.

              

16-7  Vandaag vertrek ik om 7.15 en ga om 13.00 uur voor anker op een plas bij Rees om te eten. Om 15.15 kom ik bij Lobith Nederland binnengevaren. Het gaat snel stroomafwaarts. Er zijn geen sluizen en weinig mogelijkheden om aan te leggen. Bij Lobith kijk ik naar een mogelijkheid om aan te meren, ik wil brood kopen, maar het lijkt alleen bestemt voor vrachtschepen en daarom vaar ik maar door en ga op de IJssel, op een plas bij Dieren voor anker.

 

17-7  Om 8.30 haal ik het anker op en ben om 13.15 bij Wijhe. Daar ga ik de haven in om te eten en boodschappen te doen. Na anderhalf uur ga ik verder, kom bij Zwolle via de Spooldersluis weer op het Zwarte Water en om 20.30 meer ik aan beneden de Rogatsluis op de Hoogeveensche Vaart, terwijl de Spaanse kip met knoflook (tien tenen) opstaat en zowat klaar is. Het laatste diner op deze reis wordt dus een feestmaal, uiteraard met een wijntje erbij.

 

18-7  Om 8 uur vertrek ik en om 11.30 ben ik thuis.

 

Hier is een grotere fotoselectie van deze reis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Maak jouw eigen website met JouwWeb