Spakenburg

Op de eerste tocht van dit jaar is het de bedoeling om naar Spakenburg te varen en na overleg bij Hopman Sails, zeilen voor "de Aimée" te bestellen. Mast en giek zijn zover klaar dat ik die heb kunnen gebruiken voor de maten. Ik heb een mal van de uitsparing in de  gaffel waar het zeil invalt met daarin de gaatjes waar het zeil mee wordt vastgezet bij me.

 

24-4  Om half elf vertrek ik en drie uur later meer ik aan in het haventje van Rogat om te eten. Na een half uur ga ik verder richting de Wieden waar ik om vijf uur aanmeer in de Walengracht maar na een uur ga ik toch naar de Korversgaten en ga daar voor anker.

25-4  Het is een prachtige dag en ik zit tot kwart voor twee buiten te lezen, de radio aan en af en toe een kopje thee, maar ik moet toch verder. Na het eten ga ik door de Arembergergracht naar Zwartsluis, doe daar een boodschap, ga op het Zwarte Water bakboord uit het Scheepvaartgat op en meer om vijf uur aan in de Goot.

 

26-4  Om half negen vertrek ik, ga door het Ganzendiep naar Kampen en ga daar stroomafwaarts de IJssel af en daarna de Randmeren op. Om twee uur meer ik aan in Elburg om te eten.

                     

                   

Na een kleine twee uur ga ik verder en meer om halfzes aan bij de Ral op het Veluwemeer.

27-4  Om 9.30 vertrek ik en na de Nijkerkersluis ga ik in vluchthaven Hameland eten. Na het eten ga ik verder, ga op het Eemmeer de Eem op en om halfzeven meer ik aan bij Malesluis. 

                  

Het lijkt of er net een feest is geweest. Op de kant  liggen vlonders en afval en later kom ik er achter dat de brug op de foto net geopend c.q. in gebruik genomen is. Toen ik er net lag kon ik nog over de brug en heb dat ook gedaan maar later ging hij spontaan open en is de hele nacht open blijven staan. Gelukkig was ik toen al weer terug van de andere kant.

 

28-4  'S morgens ben ik eerst op de fiets naar een zwager en schoonzus in Hoogland op de koffie geweest, maar als ik terug ben om kwart over twaalf gooi ik de trossen los en zak ik de Eem weer af. Bij de Eemnesser buitenvaart ga ik aan de kant om te eten. Om drie uur kom ik aan in de haven van Spakenburg en meer daar aan. Als ik een wandeling langs de haven maak zie ik een staverse jol liggen; de "Albertha".  

                  

Het valt me op dat de romp helemaal glad en strak is. Dat betekent dat hij niet van staal en ook niet van hout kan zijn want in dat geval kun je altijd de overgangen zien tussen stroken staal of de gangen. Ik ben maar eens naar de overkant gelopen, heb hem eens beklopt en naar mijn mening is het een woodcore romp. Ik was in de veronderstelling iets unieks gebouwd te hebben; ligt er in de haven van Spakenburg net zoiets, maar dan een meter langer. Later thuis na een poosje googelen vind ik uit dat hij op een werf in Nijkerk is gebouwd en dat daar nog meer woodcore platbodems gebouwd zijn.

Nu kan ik er op internet niets meer over vinden anders had ik wel een link gemaakt naar de "Albertha"  

Het hondje op de foto vermaakt zich ondanks zijn handicap nog prima heb ik gezien en de stofwisseling mankeert nog niets aan gezien het schepje dat mevrouw bij zich heeft.

29- 4  De zeilen zijn besteld en om kwart voor tien vertrek ik. Om ca. 11.00 uur schut ik in de Nijkerkersluis en als ik bij de Zegge ben ga ik eten. Om twee uur vaar ik verder en anderhalf uur later meer ik aan bij "Pierland", daar blijf ik om te overnachten.  

                       

30-4  Om half vertrek ik en anderhalf uur later meer ik aan in Elburg; het is koninginnedag, dus feest, ook in Elburg. Traditioneel is daar dan een orgelconcert en daar ga ik heen.

Na het orgelconcert blijf ik niet in Elburg maar vertrek naar de Eek en meer daar om 6 uur aan.

 

1-5  Om half tien vertrek ik richting Ketelmeer en ga over het Zwarte Water en het Meppelerdiep weer naar de Hoogeveensche Vaart. Daar meer ik om kwart voor zes aan bij de Rogatsluis.

 

2-5  Om half negen vertrek ik en een paar kilometer na de Nieuwebrugsluis liggen in de vaart allemaal oude beroepsschepen die op een of andere manier een band met Hoogeveen hebben. Ze zijn hier gemaakt of hadden Hoogeveen als thuishaven. Hoogeveen had aan het eind van de negentiende eeuw de grootste binnenvaartvloot van Nederland; meer dan 700 schepen. 

 

Om kwart voor twaalf meer ik thuis aan.