Home » De vaartochten » Varen 2007 » Kropswolde

Kropswolde

 Door mijn dochter werd mij gevraagd om bij hun het toilet opnieuw te betegelen. Daar heb ik in eerste instantie negatief op gereageerd in verband met mijn beperkte conditie en de afstand. Bij nader inzien heb ik voorgesteld om met de boot te komen (ik kan achter hun huis aanmeren) zodat ik mijn werktijd en tempo zelf kan bepalen en indelen zonder dagelijks een eind te hoeven reizen en ik me ook terug kan trekken op mijn eigen stek en eventueel s'avonds het Zuidlaardermeer op kan varen voor een overnachting op het meer. 

 

Vandaar dat ik op 24-9 om 7.15 vertrek. Ik kom om kwart over twaalf aan bij de Paradijssluis en omdat ik toch tot één uur moet wachten in verband met de middagsluiting bak ik door mijn eitje met spek voor een aangeklede boterham. Om vijf uur meer ik aan beneden de Haarsluis om te overnachten. 

 

25-9  Om 8 uur vertrek ik en tussen 11 en 12 kom ik aan bij Assen. Daar zijn ze bezig met de bouw van een nieuwe brug en op de bouwplaats staat een grote kraan. Om twaalf uur meer ik aan voor de Taarlose brug en daar ga ik eten. Onder het eten heb ik radio Drenthe aan staan en daar hoor ik dat er vanaf Groningen een schip onderweg is met het brugdek voor de nieuwe brug bij Assen. Het schip, de Keistad uit Amersfoort past net in de sluizen in het Noordwillemskanaal, die zijn allemaal even groot, maar in sluis Peelo bij Assen hebben ze voor de pleziervaart van boven naar beneden buizen in de sluis gemaakt waar je de touwen aan vast kunt maken. Daardoor past het schip niet in die sluis en kan met het brugdek niet op de bouwplaats komen. Als ik na de middagpauze langs Vries vaar ligt daar het schip met de kraan die eerst in Assen stond.

 

21-8-2007-groningen-duitsland-177-kopie.large.jpg

Ze wachten op een smaller schip dat het brugdek verder moet vervoeren. Om drie uur meer ik aan bij de Oosterbroekse brug. Pas s'avonds om een uur of zeven komt het schip langs dat de brug verder moet vervoeren.

 

26-9  Om acht vertrek ik en ik kan achter de "Keistad" aansluiten, die mij net ingehaald heeft voor de brug bij Haren. 

                   

Ik heb het idee dat de brugbediening in Groningen nu vlotter verloopt dan bij alleen pleziervaart. Om twaalf uur meer ik aan bij jachthaven Meerwijck. IK heb een sleutel nodig om door de brug te kunnen. Later blijkt dat de brug buiten dienst is omdat een te grote vrachtwagen over de brug wilde en de brug beschadigt heeft. Ik moet dus met de boot in de jachthaven gaan liggen en dat is balen.

  

27-9  Gereedschap e.d. was de vorige dag al per auto opgehaald dus ga ik 's morgens per fiets op pad om aan het werk te gaan. Als ik langs de brug fiets zie ik dat daar een bedrijfsbus staat en dat er ook iemand rondloopt. Ik neem maar eens poolshoogte. Het blijkt een monteur te zijn die zegt mij wel door de brug te kunnen laten en nadat hij mij verzekerd heeft dat de brug over een paar dagen - als ik terug moet - weer klaar is haal ik gauw de boot op, vaar door de brug, en meer aan bij de bouwplaats. Knipogen

  

In het weekend ben ik thuis geweest; met de auto gebracht en maandag weer meegenomen naar Kropswolde en als de klus klaar is vertrek ik  op 4-10 om kwart over zeven. 

21-8-2007-groningen-duitsland-184-kopie.large.jpg

Ik ga dezelfde weg terug via Groningen en Assen en strand om half vijf voor de Polakkenbrug in de Drentsche Hoofdvaart. De brug weigert dienst; er blijkt een zekering kapot te zijn maar om vijf uur kan ik er toch nog door. De brugwachter wil morgen zeker uitslapen. Er is een goede aanlegplaats en het is vlak bij een winkelcentrum dus kan ik mooi boodschappen doen voor het "diner" van vanavond.

 

5-10  Om kwart voor negen gooi ik de trossen los maar kan meteen weer vastmaken voor de Veenhoopsbrug om te wachten op een brugwachter. Die komt om negen uur en dan kan ik door de brug. Drie uur later meer ik aan voor de 1e Uffelterbrug om te eten en om kwart over zes meer ik aan tussen de Ossensluis en Nieuwebrugsluis.

 

6-10  Kwart over acht vertrokken en kwart over tien thuis.

 

Al met al een tocht met verschillende brugperikelen.