Damsterdiep Winschoterdiep

Deze tocht begint en eindigt met een zonsondergang (een van de vele) en daarna een foto van een zonsopgang de volgende dag op de zelfde plaats. Ze waren te mooi om niet vast te leggen en ik vind ze ook mooi genoeg om te laten zien.

 

24-7  Om 12.45 ben ik vertrokken uit Hoogeveen en na wat oponthoud bij de sluizen meer ik aan om 17.15 bij de Staphorster Grote Stouwe, ongeveer 1 km vanaf het Meppelerdiep. Het is warm en 's avonds komt de jeugd uit de buurt in het kanaal zwemmen.

'S avonds onderstaande zonsondergang en

 

de andere morgen deze zonsopgang.

          

25-7  Om 7.10 vertrek ik want om half acht wil ik bij de Galgenkampsbrug zijn, die draait namelijk alleen op hele en halve uren. Ik ben op tijd en om 7.50 meer ik aan beneden de Paradijssluis 

             

en tien minuten later is de sluiswachter er en word ik omhoog geschut naar de Drentsche Hoofdvaart, vroeger ook wel Smildervaart genoemd.

Onderweg; wachtend voor een brug word ik vanaf de kant aangesproken door iemand van RTV Drenthe. Hij vind dat er zo'n mooi klassiek motorgeluid uit de boot komt en wil daar graag een geluidsopname van maken voor een reportage die hij aan het maken is over het Oranjekanaal. De brug is inmiddels open, ik vaar door en zeg tegen hem dat ik graag Assen wil halen en niet veel tijd kwijt wil zijn voor een opname. Een eindje verder staat hij weer aan de kant en zegt van geluidsopnames af te zien vanwege het geluid van langsrijdend autoverkeer.

Door wat oponthoud bij diverse sluizen onderweg, (het is in het hoogseizoen) kom ik jammergenoeg niet meer door de Peelosluis bij Assen. Aan de andere kant van de sluis heb je mooiere ligplaatsen.

 

26-7  Om 8 uur kan ik door de sluis en kom na een voorspoedige tocht om 12.00 uur in Groningen aan. Ik moet tot 13.00 uur wachten voor de spoorbrug en die tijd gebruik ik om te eten. Dus om 1 uur kom ik in de Zuiderhaven aan.  Daar moet ik 20 min. wachten voor de Museumbrug voordat ik door Groningen naar het Reitdiep kan varen. Daarna gaat het vlot door Groningen heen en als ik door de Dorkwerder sluis ben, het Van Starkenborgh kanaal ben gepasseerd en inmiddels op het  Reitdiep vaar, krijg ik een telefoontje, dat het bedrijf naast ons in brand staat.

Om 17.30 meer ik aan in Eenrum. 

Het is warm en ik lig hier mooi in de schaduw van de populieren, die aan de zuidkant van de haven staan, dus ik blijf hier lekker een dagje liggen. Ik wandel het prachtige Eenrum weer eens door, lees wat, doe een boodschapje en maak wat foto's van; deze pomp, (hij doet het ook nog) 

          

De toren,

en Abraham's Mosterdmakerij

             

Toen ik 50 werd kreeg ik van mijn oudste dochter naast een cadeau ook een brochure van "Abrahams Mosterdmakerij". Het bleek dat je als 50jarige daar gratis kon eten als er minimaal 1 betalende gast bij was. Dat hebben we toen samen met een goede kennis, die ook 50 geworden was gedaan. Voor het geld hoefden we het niet te doen, door de reiskosten die er overheen kwamen, maar het was leuk en ik heb er nog steeds een oorkonde van. (Abraham kwam persoonlijk bij elk tafeltje langs) 

 

28-7  Even voor 7 vertrek ik uit Eenrum en ik heb tijd zat voor de opening van de Zijlvesterbrug in Onderdendam om 8.40. (denk ik)

Ik ga via het Mensingeweerster Loopdiep en kom daar onder een "hoogholtje" (hier de vertaling) door  

op weg naar Winsum.

                

 Omdat het nog vroeg op de morgen is ben ik bij onderstaande brug      

            

maar niet gaan kijken waar de naam op slaat en om er een te nemen op de goede afloop. 

Na Winsum ga ik wat harder varen want ik ben langer onderweg dan ik had gedacht. Als ik bij de brug aankom is de brugwachter er ook net, dus ik kan zowat zo doorvaren, niet het Boterdiep op maar rechtdoor. Ik wil via de Westerwijtwerdermaar naar het Damsterdiep. Als ik bij de brug in Westerwijtwerd kom is

 

             

er geen brugwachter te zien, dus geef ik een signaal op de scheepshoorn. Aan de zijkant van het huis bij de brug (een oud café) gaat een (boven)deur open en de bovenkant van een vrouw op leeftijd komt in zicht. Ze heeft geen blouse aan, maar wel een grote bh (het is nog steeds erg warm) van het soort die je in etalages van lingeriezaken meestal niet ziet hangen. Even later komt een oude man naar buiten, de bomen worden dicht gedaan, en met een slinger die in het brugdek wordt gestoken wordt het brugdek wat omhoog gedraaid. Het maakt allemaal een wat paniekerige indruk en ik krijg al gauw door dat hier zowat nooit een schip langs komt. Uit een auto die voor de brug staat te wachten, stapt een man die maar even een handje gaat helpen, want het gaat allemaal erg moeizaam.

Het lukt allemaal dus ik kan doorvaren en om 

             

11.15, vlak na de brug Peertil, ga ik bakboord uit het Stedumermaar op en meer op het eind aan in het haventje van Stedum.

Ik doe daar een boodschap, eet daar en om 12.30 vertrek ik en moet eerst de zelfde weg weer terug tot Peertil en daarna bakboord uit. Een uur later kom ik aan bij het Oosterdijkshorner Verlaat (een sluis)  en wacht onder het genot van een muziekje op de schutting van 2 uur.

Daar bij de sluis kan ik ook een sleutel krijgen (tegen een borg van 20 euro) voor het bedienen van de bruggen op het Damsterdiep en de rest van Groningen. Onderstaande brug is de eerste die ik moet bedienen. Best imposant vind ik zelf.

         

Omdat ik alleen ben is dat best een beetje stressen. Eerst moet ik de boot aanleggen. Bij de brug staat een bedieningskast waar je de sleutel insteekt en omdraait; de lichten beginnen te knipperen. Daarna doe je de bomen naar beneden, de brug omhoog en in tijd dat de brug omhoog gaat loop ik naar de boot, maak de boot los en vaar gauw onder de brug door naar de andere kant; boot vastleggen, brug laten zakken en daarna de bomen weer omhoog.

Zo krijg ik nog 5 bruggen te bedienen, elke volgende brug is steeds net weer even anders als de vorige, dus het blijft goed opletten. Om half vijf meer ik aan voor Rusthoven. Ik heb daar (in een vorig leven) vaak gelogeerd en dan geslapen in de grote zaal boven. Ik heb ook nog een keer een houten hek op de brug mogen bouwen. Dat hek is er nu weer af want waarschijnlijk was het niet in de juiste stijl. Op de brug stonden in die tijd ook vaste houten leuningen. Hier vond ik nog een reportage over Rusthoven voor de liefhebber. Voor wie in stijl wil wonen; hij staat te koop.

Het blijkt geen mooie ligplaats voor de nacht, te druk verkeer, dus nadat ik even bij de borg gekeken heb ga ik verder, vaar de Oosterwijtwerdermaar op en net onder de spoorbrug door vind ik een mooie aanlegplaats.

'S avonds komen er een paar mannen aan, die gewend zijn om te  vissen op de plek waar ik lig. Pech gehad, dus gaan ze maar vissen aan de andere kant van de spoorbrug; poeren. Ik heb nog nooit gezien hoe dat gaat, dus ga ik even kijken en breng ze meteen een kop koffie. Ze hebben de hele avond niks gevangen maar ik weet nu wat poeren is.

 

29-7  Om 9.30 vertrek ik maar ga al gauw weer aan de kant om een heleboel planten uit de schroef te halen, de snelheid liep steeds verder terug. Weer terug op het Damsterdiep ga ik bakboord uit richting Appingedam. Bij de Tjamsweersterbrug roep je door middel van de sleutel een brugwachter op die je door Appingedam helpt. Ik volg het Damsterdiep richting Delfzijl en dan kom je langs de "hangende keukens" in Appingedam.

       

Wanneer ik bij Delfzijl ben kijk ik daar even rond vanaf het water en vaar dan naar het Eemskanaal en via de Farmsumer haven

en de Oosterhornhaven kom ik bij sluis Lalleweer. Daar is het tijd om te eten. Na het eten vaar ik verder en via het Termunterzijldiep kom ik via 't Waar. (inderdaad, waar die zeiljachten gemaakt werden)

             

in Scheemda. In de haven van Scheemda meer ik aan om half vijf en daar word ik opgehaald voor een etentje in Kropswolde.

 

30-7  Om 10 uur vertrek ik. Vanuit de haven kom ik al snel op het Winschoterdiep en ga daar stuurboord uit richting Groningen. Daar zijn verschillende scheepswerven met een dwarshelling en wanneer een schip klaar is geeft dat een spectaculaire zijdelingse tewaterlating.

  Om kwart over twee kom ik aan in de Zuiderhaven en tweeënhalf uur later meer ik aan boven sluis de Punt.

 

31-7  Om kwart over acht gooi ik de trossen los en bij Assen  

         

kom ik weer op de Drentsche Hoofdvaart waar ik bij de Gietmansbrug de middagsluiting gebruik om te eten. Om vier uur meer ik aan bij Dieverbrug. De "chinees" is vlak bij dus ik maak het me vandaag gemakkelijk.

 

1-8  Om 8.00 uur vertrek ik uit Dieverbrug en met hier en daar even wat oponthoud bij de sluizen bereik ik om twaalf uur de Galgenkampsbrug in Meppel die dubbel rood heeft, ik moet wachten tot half een, tijd om een eitje te bakken en te eten. Tegen twee uur ben ik bij Rogat en krijg een stortbui maar kan schuilen onder een viaduct.

Om vier uur meer ik aan boven de Ossesluis met 's avonds deze zonsondergang en de andere morgen de volgende    

zonsopgang. Ik ben vaak vroeg op onderweg, dan is het vaak genieten; dit is even over zes.

          

2-8  Om 7.00 uur vertrek ik en om 9.30 ben ik thuis.