Home » De vaartochten » Varen 2009 » Biesbosch

Biesbosch

Deze keer wil ik een tocht maken met als doel een aantal vaarwateren die me al lange tijd aantrokken maar die ik tot nog toe nog niet bevaren heb en dat zijn 'De (Utrechtse) Vecht', 'De Biesbos' en de Zeeuwse wateren. Ik hoop dat het in deze tijd van het jaar daar rustig genoeg is zodat het voor mij ook aantrekkelijk is.

23-9  Om half twee vertrek ik uit Hoogeveen en om 19.00 uur meer ik aan in vluchthaven De Ketting bij Genemuiden.  

 

24-9  Ik gooi de trossen los om 8.30 en vaar via Zwarte Meer en Ketelmeer naar het IJsselmeer en bij Lelystad schut ik door de sluis naar het Markermeer.

008-kopie1.large.jpg

Tot dan toe is de windrichting steeds ongunstig zo dat zeilen niet voor de hand ligt maar op het Markermeer kan ik zeilend naar het Gooimeer varen en

                        

daar meer ik om 19.30 aan bij De Schelp.

 

25-9  Om tien uur vertrek ik, ga onder de Hollandse Brug door. Daarna vaar ik naar Muiden  en ga daar de Vecht op.

014-kopie1.large.jpg

Daar kom ik eerst door de sluis met die terrasjes (Ome Ko) ernaast, dan onder de A1 door en dan ben je ook al zowat bij Weesp. Een mooi plaats vanaf het water en de ophaalbrug op de foto kan ik zo onderdoor.

                 

027-kopie.large.jpg

Om 12.30 meer ik ergens bij Uitermeer aan om te eten, maar na een half uur ga ik verder

              

038-kopie1.large.jpg

en na 4 uur meer ik aan bij Maarssen. Daar zie ik zoals ik onderweg bij wel meer oevers van de Vecht zag, wel een heel bijzonder hergebruik van oude dakpannen.

               

042-kopie.large.jpg

Omdat Oud-Zuilen niet zo ver meer is rijd ik daar even op de fiets heen. Daar ben ik begin jaren 70 nog eens aan het werk geweest. Ik werkte bij een bouwbedrijf in Dedemsvaart en we moesten een voormalig koetshuis ombouwen tot restaurant. Het is nog steeds een restaurant en er achter staat het Slot Zuilen waar het in het verleden bij hoorde.  

                     

046-kopie1.large.jpg

26-9  Ik ga vandaag eerst op zoek naar zekeringen, ze raken op, want er brand geregeld één door als ik de omvormer gebruik. Bij een "doe het zelf" zaak hebben ze niet de goeie dus ik vertrek om half tien zodat ik tegen tien uur kan aanmeren bij een zaak in watersportartikelen, een eindje verder de Vecht op die om die tijd opengaat. Daar kan ik mijn voorraad aanvullen en daarna vaar ik verder naar Utrecht. 

                    

062-kopie1.large.jpg

                       

066-kopie1.large.jpg

Door de Amsterdamse grachten varen met eigen boot vind ik een geweldige ervaring maar door Utrecht varen is prachtig. Wat je van de stad ziet vanaf het water is geweldig mooi; de werfen en de werfkelders. Er mag nergens aangemeerd worden, dat is jammer, maar als het wel zou mogen lag het er hoogstwaarschijnlijk vol en dat had afbreuk gedaan aan de uitzichten die je nu hebt. Om 12 uur ben ik de stad door, meer aan  bij de Westerkade vanwege de middagsluiting en kan hier dus ook meteen eten. Om 1 uur kan ik verder; ik vaar hier op de Vaartse Rijn en moet door drie bruggen die bediend moeten worden met daarna een sluis. Na de sluis moet ik het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken, kom direct weer in een sluis en kom daarna op het Merwedekanaal. Na ongeveer 5 km. kom ik via een sluis op de Lek, die steek ik over en dan kom ik bij Vianenen weer op het Merwedekanaal. De bruggen op het Merwedekanaal worden allemaal op afstand bediend maar ik kan via de marifoon geen kontact krijgen met de brugwachter. Er staan ook camera's bij de bruggen maar toch moet ik iedere keer de brugbediening aanvragen via een meldknop bij de brug. Ik wil vandaag graag Leerdam halen en dat wordt een latertje. Het is kwart voor acht als ik daar aanmeer. 

                  

Het plaatje hierboven ziet er heel stil en vredig uit en dat is het ook maar zaterdagavond als ik aankom is er een schippersbal in het clubgebouw bij de jachthaven en die ligt net aan de andere kant van het water. Zondagmorgen heb ik eerst kennis gemaakt met kerkelijk Leerdam en ben daarna op zoek gegaan naar nicht Jacqueline en haar man Henk die daar wonen. Daar heb ik gezellig koffie gedronken en nadat ik 's middags gegeten heb, vertrek ik om half drie om de Linge verderop te verkennen en om daar een plekje in de natuur op te zoeken. Dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn, de Linge is vaak wel mooi maar op de mooie plekken kun je nergens aanmeren omdat daar vaste "gepachte" ligplaatsen zijn. Na verloop van tijd draai ik en vind dan een mooi plekje bij Asperen.

076-kopie1.large.jpg

                

De bomen die daar staan zijn grotendeels walnotenbomen; de noten zijn rijp dus ik kan heel wat walnoten vers van de boom  meenemen.

 

28-9  Om kwart voor negen gooi ik los en vaar richting Leerdam. Daar tank ik eerst nog even water, doe daar een paar boodschappen en na een klein uur ga ik verder de Linge af en daarna bakboord uit richting Gorinchem. 

083-kopie1.large.jpg

Daar kom ik na een sluis op de Waal en ga die stroomaf richting de Biesbosch.

                 

Na Werkendam kom ik door Sluis Werkendam en het Steurgat in de Biesbosch terecht. Na de sluis heb ik eerst nog wel even een rustig plekje gezocht om te eten maar om kwart over drie ga ik voor anker achter een eilandje in de Brabantse Biesbosch. Later merk ik dat de boot aan de voorkant aan de grond komt te liggen; de Biesbosch is een getijdengebied en het water zakt. 'S nachts ga ik mijn bed nog even uit, om als het water wat gestegen is de boot wat naar achteren te duwen, naar dieper water. De andere morgen blijkt dat ik helemaal naar de overkant gedreven ben.

 

29-9  Om kwart voor tien vertrek ik richting Zeeland want daar wil ik heen, maar eerst ga ik bij de Petrusplaat stuurboord uit, even van de gebaande wegen af en wat meer van de Biesbosch zien. Diepten en ondiepten zijn goed aangegeven op de waterkaart maar er is veel ondiep dus goed opletten. In het "Gat van de Buisjes" ben ik echter even ergens anders mee bezig en meteen zit ik ook aan de grond. Ik zit daar midden tussen de waterplanten die in de schroef komen, dus doe ik de zwembroek maar aan en ga overboord. Ik ben zo weer los, de waterplanten haal ik uit de schroef en daarna kan ik weer verder. Ik vind het wel griezelig varen daar, vooral nadat ik aan de grond gelopen ben. Ondieptes en vaargeulen zijn niet door boeien aangegeven en het gebied is natuurlijk onbekend voor mij. Om 12 uur meer ik aan in Lage Zwaluwe (nooit gedacht dat ik nog een keer in Lage Zwaluwe zou komen) ik eet daar en doe daar even boodschappen. Ik heb inmiddels besloten dat ik niet naar Zeeland ga; de weersvooruitzichten zijn niet zo goed (veel wind) en de watersportwinkel hier bij de haven is dicht zodat ik geen waterkaart van Zeeland kan kopen. Na vandaag ben ik toch weer bang geworden voor ondiepten en ik moet er niet aan denken dat ik onder zeil met veel wind op een ondiepte loop, want mijn bedoeling was om daar te gaan zeilen.

Om half drie vertrek ik uit Lage Zwaluwe en meer ruim een uur later aan bij de Petrusplaat. 

096-kopie1.large.jpg

Dit is een mooie plek om te liggen maar verder valt de Biesbosch mij wat tegen. In het Noorden zijn we naar mijn mening ook wel erg verwend met de Wieden en de Weerribben.

 

30-7  Om half elf vertrek ik en ga de zelfde weg terug als waar ik op de heenweg langs gekomen ben. Bij het eilandje de Rietplaat had ik op de waterkaart wel het woord brievenbus zien staan maar ik had gedacht dat een deel van het eiland zo heet, maar als ik er langs vaar zie ik tot mijn verbazing een echte brievenbus staan.

Deze keer ga ik door de (enorm) Grote Sluis bij Gorinchem

                  

en meer in Gorinchem om kwart voor twee aan om te eten. Na een half uur ga ik verder en meer om half zes aan in Vianen.

100-kopie1.large.jpg

                    

1-10  Om 9.00 uur vertrek ik en om kwart voor twaalf meer ik aan bij

108-kopie1.large.jpg

het Geertebolwerk in Utrecht. 

               

Daar lig je dicht bij het centrum, dus ga ik de stad maar even in, in de hoop ergens een visboer te vinden. Die vind ik niet, maar als ik bij de Dom ben, ga ik daar wel even naar binnen.

       

Dat visje miste ik wel maar ik heb toch lekker gegeten en na het eten vaar ik om kwart over een eerst weer terug naar de Vecht om nu van zuid naar noord door de stad te varen.

                           

122-kopie1.large.jpg

Misschien ziet het er ook mooier uit van deze kant, want ik vind het nu nog mooier dan de vorige keer. 

             

131-kopie.large.jpg

                

136-kopie.large.jpg

                  

Als je de stad door bent kom je bij de Weerdsluizen; daar staan ze met 4 man (zie foto)voor je klaar, helpen je ook nog door een paar bruggen en dat voor maar 3,50 Euro.

146-kopie1.large.jpg

Een eindje na de Rode Brug beginnen de woonboten met daar voor langs een drukke weg.

                  

Een eind verder staat een rolpaal langs de Vecht (zie Lauwersmeer 2007)

      

en ook kom ik langs Kasteel Nijenrode.

                     

Om kwart voor vijf meer ik aan bij Breukelen, doe daar even een boodschap en vaar na drie kwartier verder. Om kwart over zes meer ik aan vóór Loenen.  

         

Ruil je een motorjacht in voor een platbodem; past ie niet in je boothuis

                 

2-10  Om half tien steek ik van wal en moet eerst  door deze mooie brug in Loenen.

160-kopie1.large.jpg

In Vreeland krijg ik nog zo'n brug.

                 

Een kleine staverse jol, de "Elisabeth"

172-kopie1.large.jpg

En zit er nou afgezien van de kleur veel verschil tussen deze en de Elisabeth.  

                    

De eerst keer dat ik met de Aimée over het IJselmeer voer kwam ik erg laat aan in de Haven van Lelystad. Het havenkantoor was al gesloten. Er bleek dat 's morgens al iemand opgeschreven had welke schepen nog niet aangemeld waren. Blijkbaar heeft de naam half achter het roer gezeten want de Aimée heeft men toen als klomp genoteerd.

Je word hier overal,  vooral bij de woonboten aan de maximum snelheid herinnerd.

180-kopie1.large.jpg

Om half een meer ik aan bij Weesp om te eten en

                     

na Muiden, met uitzicht op de De Groene Draeck,

194-kopie1.large.jpg

zet ik de mast omhoog, vaar het Markermeer op en hijs de zeilen. Echter, de wind valt wat tegen. Om vier uur meer ik aan bij De Schelp.

 

3-10/6-10  De eerste twee dagen zeil ik op Gooi- en Eemmeer. Ik overnacht een keer in Spakenburg en een keer bij de Dode Hond. Op de derde dag ga ik over de Randmeren richting het Noorden en na een overnachting bij "De Eek" (een eilandje tussen Elburg en de Roggebotsluis) en een boodschap in Zwartsluis kom ik om half zes aan  bij de Korversgaten in de Wieden en ga daar voor anker.

 

7-10  Om 10.00 uur vertrek ik naar Beulaekehaven, waar ik een uur later aanmeer om een paar opstappers op te pikken voor een middag zeilen. Eerst is er koffie met "hart"; meegenomen uit Spakenburg maar na een half uur vertrekken we. Het is somber en wat miezerig, we varen al gauw naar de Walengracht om te eten. Na het eten kunnen we toch nog een poos zeilen en na nog een keer theedrinken en het maken van onderstaande foto's heb ik de opstappers om vijf uur weer afgeleverd bij Beulaekehaven   

                    

       

                        

224-kopie-2-kopie.large.jpg

en vaar ik richting Hoogeveen. In het werkhaventje van RWS (bij Doosje) strijk ik de mast en om zeven uur meer ik aan bij de Rogatsluis.

 

8-10  Om negen uur gooi ik de trossen los en om kwart voor één ben ik thuis.