Home » De vaartochten » Varen 2009 » Rondje Flevopolder

Gezeild rond Flevopolder

18-5  Om kwart voor tien vertrek ik en kom 2,5 uur later bij de Ossesluis aan waar ik aanmeer om te eten. Om 13.00 uur ga ik verder en na ruim drie uur kom ik aan op de Beulakerwiede. Van uit de kuip heb ik dit uitzicht met in de verte het eilandje bij de Kleine Beulaker.

 

En vanaf de voorkant ziet je dit. (vreemd gezicht zonder stuurman) De zeilen zijn nog niet aangeslagen. Dat doe ik als de mast staat. Het grootzeil zit in de huik en kun je op het dak van de kajuit zien liggen.

                   

Om kwart voor vijf ga ik voor anker in de Korversgaten.

 

19-5  Vandaag de hele dag gezeild en 's avonds aangemeerd bij eilandje in Kleine Beulaker met later een prachtige zonsondergang. 

003-kopie3.large.jpg

                    

019-kopie1.large.jpg

20-5  Ik heb het inmiddels wel gezien op de Beulaker en wil wat ruimer water opzoeken, dus om 10.30 vertrek ik met alleen de fok op en ga na drie kwartier op de motor verder. Via het Meppelerdiep ga ik bij Zwartsluis het Zwarte Water op en meer om kwart over een aan in vluchthaven de Ketting om te eten. Na het eten verder via het Zwarte Meer en om kwart over vier ben ik op het Ketelmeer en kan ik zeilend verder. Daar zie ik deze staverse jol.

         

Het zou wel eens de jol kunnen zijn die in de haven van Kampen een ligplaats heeft. Ik vaar richting de Ketelbrug. Er staat niet zoveel wind en ik besluit om even het IJsselmeer op te gaan. Ik was van plan om de Randmeren op te gaan maar omdat er een niet te harde Zuidenwind voorspelt wordt neem ik al gauw het besluit om over IJsselmeer en Markermeer naar het Gooimeer te varen. Dat zal ik waarschijnlijk zeilend kunnen doen; over de Randmeren zal het op de motor moeten. De wind neemt steeds meer af maar ik wil eigenlijk de motor niet gebruiken zodat ik pas om 21.30 aanmeer in jachthaven Flevomarina bij Lelystad. Dat werd eten op Franse tijden.

 

21-5  'S morgens ga ik eerst maar even langs het havenkantoor om het liggeld te betalen want gisteravond was iedereen al weg. Het blijkt dat er al iemand langs de schepen is geweest die na sluitingstijd waren binnen gekomen. Hij had alle namen genoteerd en de naam van de Aimée had waarschijnlijk achter het roer gezeten toen had hij maar "klomp" opgeschreven als herkenning. Zoek de verschillen! 

 

Om kwart voor tien vertrek ik en nadat ik geschut ben in de Houtribsluizen ga ik om 11.30 "onder zeil" verder. Om kwart over zeven ga ik voor anker achter "De Schelp" in het Gooimeer.

 

22-5  Om half tien vertrek ik onder zeil, richting Eemmeer. Twee uur later ga ik voor anker bij de "Huizerhoef" vanwege een onweersbui. Na een half uur is de bui overgetrokken en ga ik verder. Ik weet dat er vandaag Zuidwal races zijn en als ik onder de Stichtse Brug doorkom zie ik de botters achter de "Dode Hond" mijn kant opkomen.

                

Na de Stichtse Brug blijkt de wind ineens flink te zijn aangetrokken en wil ik gaan reven. Daar is eigenlijk te weinig ruimte voor omdat ik tussen de "Dode Hond" en de Westoever van het Eemmeer zit. Inmiddels komen ook de eerste botters in zicht; ze varen om de Dode Hond heen en ik lig net in hun vaarwater. Met een ruimwindse koers zie ik kans om voor de botters uit in de luwte van het eiland te komen; daar strijk ik de zeilen, ga voor anker en laat de hele vloot aan mij voorbijgaan. 

021-kopie1.large.jpg

                     

 

025-kopie.large.jpg

Staverse jol "Albertha" doet ook mee.

                     

043-kopie.large.jpg

                

Later ben ik "onder het staartje" van de "Dode Hond" voor anker gegaan om te overnachten.

 

23-5  Ik heb de hele dag wat zitten lezen en muziek luisteren en om kwart voor vier heb ik het anker opgehaald en ben richting Spakenburg gevaren. Vandaag was er ook een Zuidwalrace met een wat korter parcours vanwege weinig wind. De wedstrijd is inmiddels afgelopen en een groot aantal botters ligt nog buiten de haven voor anker.

048-kopie.large.jpg

Als ik bij hen ben halen zij net het anker op en varen de haven in. Ik ga er maar stoer tussen varen en vindt het een glorieuze en feestelijke intocht zo tussen al die botters. Eigenlijk verwacht ik dat er geen plek meer is maar ineens zie ik aan stuurboord een ruime ligplaats en daar meer ik gauw aan.

Ook probeer altijd lekker te eten aan boord en daarom doe ik nog maar even boodschappen voor onder andere het diner van vanavond.

  

24-5  Vandaag is het zondag en ga ik eerst naar de kerk, maar na het eten vertrek ik om kwart over een, hijs buiten de haven de zeilen en vaar richting Markermeer. Om kwart over zes meer ik aan, bij eiland "De Schelp" bij de Hollandse Brug.

 

 25-5  Om half negen vertrek ik en ga om kwart voor een bij Huizen voor anker. Het is warm, benauwd en windstil. Om kwart voor vier ga ik verder, het laatste half uur op de motor en om kwart over zeven meer ik aan in vluchthaven Hameland.

Onderweg had ik nog een ontmoeting met een varende bar, maar ik had zelf de amstel al koud staan.  

                 

 Vandaag was een dag met weinig wind maar volgens de berichten zal het een nacht worden met zware onweersbuien en veel wind en dat klopt ook. 'S nachts is het noodweer.

 

26-5  Het waait nog steeds erg hard uit het zuidwesten. Ik moet eerst door de Nijkerkersluis en met zo veel wind op de kont ben ik bang voor problemen dus vertrek ik pas om één uur als de wind wat afgenomen is. Ook dan valt het nog niet mee. Ik wil aanmeren aan de wachtsteiger voor de sluis. Er ligt al een boot aan de andere kant van de wachtsteiger; een Duitser. Er komt meteen een behulpzaam iemand naar buiten om een touw aan te pakken. Ik heb een landvast op de "middenbolder" vastgemaakt en gooi de man het touw toe. Die begint meteen hard te trekken met als gevolg dat de achterkant van de steiger afdraait en de boot wind vangt. Ik dreig met de voorkant tegen de steiger aan te varen. Ik roep naar hem dat hij het touw los moet laten maar hij blijft maar trekken tot ik een brul geef en hij het touw toch los laat. Ik vaar maar een rondje voor de sluis en wacht daar tot ik geschut kan worden. In de sluis gaat het goed en na de sluis wil ik zeilend verder en dat doe ik met alleen de stormfok op. Heb ik die ook eens aan de mast gezien en uitgeprobeerd. Af en toe gaat dat nog best hard. Ik ga om drie uur even voor anker achter de "Zegge" voor een kop thee. Na drie kwartier ga ik verder het Wolderwijd over en ook daar gaat het nog flink te keer. Om kwart voor vijf meer ik aan achter "De Kluut".

 

27-5  Om 8 uur hijs ik de zeilen en ga over het Veluwemeer richting Elburg. Voor de brug bij Elburg strijk ik de zeilen, ga op de motor verder en  meer daar om elf uur aan in de Binnenhaven. Ik moet brood hebben maar ik lig ook net voor een viswinkel, 

053-kopie.large.jpg

dus ik heb 's middags een lekkere en gezonde hap met natuurlijk een pilsje erbij. Na drie kwartier ga ik verder, maar na de Roggebotsluis meer ik aan om te eten. Als ik verder ga kom ik al gauw te veel in de luwte van de bomen in de polder en start ik de motor. Ook het Ketelmeer steek ik op de motor over, maar als ik op het Ramsdiep kom kan ik de fok weer hijsen en strijk pas vlak bij vluchthaven De Ketting het zeil en meer daar ook aan. Dat is om half zeven. 'S avonds laat ik daar de mast vast zakken.

 

28-5  Om kwart voor acht vertrek ik en na wat oponthoud bij de sluizen in de Hoogeveensche Vaart ben ik om drie uur weer thuis.