Delfsail

Deze keer heb ik Delfsail als excuus om met de Aimée op pad te gaan, ik was graag bij de intocht van de schepen geweest, maar ik had  een afspraak in het ziekenhuis waardoor ik daar dus niet bij kon zijn.

20-8 Om negen uur vertrek ik en meer om kwart over tien aan beneden de Nieuwebrugsluis. Op de vouwfiets ga ik terug voor mijn afspraak in het ziekenhuis. Om kwart voor drie ben ik weer terug en vaar verder. Om 6 uur meer ik aan bij de Staphorster Grote Stouwe.

21-8  De Drentse Hoofdvaart doe ik graag in één keer en dan moet je op tijd vertrekken dus vertrek ik om 7 uur en drie kwartier later lig ik voor de Paradijssluis, die om acht uur begint te draaien. Om twaalf uur meer ik aan boven de Haarsluis om te eten en vóór vijf uur ben ik Assen al voorbij en meer even later aan bij de Oudemolense brug. Ik weet dat daar aan de weg van Assen naar Vries een Chinees zit en ik heb wel zin in een portie nasi. Natuurlijk eet je dan teveel. Dat probeer ik in deze prachtige omgeving er weer af te fietsen dus rij ik 's avonds naar Zeegse en langs een andere weg weer terug.

22-8  Om 8 uur vertrek ik en meer kwart over tien aan bij de Harense brug voor een familiebezoekje; een neef die met zijn vrouw op loopafstand van de brug wonen. Na de koffie zullen ze mee naar Groningen varen maar door regenbuien en de middagsluiting van de bruggen wordt het vertrek wat later dan de bedoeling was. Om 1 uur vertrek ik en na een gezellige tocht zet ik de opstappers af bij de Oosterhaven, vaar door naar het Eemskanaal en ga door de Slochtersluis het Slochterdiep op. Daar moet ik door 5 zelfbedieningsbruggen en de eerste die ik tegenkom is een bijzondere  uitvoering.

Door aan het wiel te draaien schuift de brug achteruit de wal op.

Om kwart voor zes meer ik aan in de lege haven van Slochteren vol eendenkroos.

'S avonds komen de beide opstappers van vandaag nog even gezellig op de koffie; ze hadden een bril in de boot laten liggen.

23-8  Eerst heb ik "gekerkt" in Schildwolde en na de thee ga ik het dorp en de Fraeylemaborg verkennen en maak de volgende foto's.

Een tak die de grond raakt, daar wortel schiet en boom wordt.

Het is heerlijk weer en als ik terug ben en gegeten heb ga ik lekker met een boek buiten zitten. Echter, vlak langs de haven loopt een provinciale weg die ter plaatse wel verdiept is aangelegd, maar het lawaai van de langsrijdende auto's stoort mij toch zodanig dat ik om kwart over een vertrek. Twee uur later ga ik voor anker op het Schildmeer maar ik ben van de regen in de drup gekomen. Daar zijn ze aan het waterskiën. (max. snelheid schildmeer 12 km)

24-8  Mijn broer zal mee naar Delfsail, maar die kan niet op maandag en daarom blijf ik maar op het Schildmeer. Er staat een lekker windje en met een temperatuur van 26 gr. wordt het een heerlijke zeildag.

25-8  Vandaag is het een grijze regenachtige dag, ik vertrek na een paar flinke buien om 8.30, ga door de Groeve, steek het Eemskanaal over en om kwart over tien meer ik aan bij Appingedam waar mijn broer me al staat op te wachten. We hadden om tien uur afgesproken maar bij de Groevesluis heb ik een poos onnodig moeten wachten op een schip die van Appingedam zou komen. Die kwam niet opdagen. In Appingedam ga ik eerst nog even een boodschap doen en na de   koffie varen we via het Eemskanaal naar de Grote Sluis bij Farmsum. Na de sluis wil ik bakboord uit gaan naar de haven van Delfzijl, maar we zien aan stuurboord een schip onder zeil richting de Eems varen en zo'n dwarsgetuigd schip onder zeil is natuurlijk mooier om te zien dan dat ze aan de kade liggen, dus gaan we stuurboord uit het schip achterna.

Ik vaar de Eems even op maar ga direct weer terug en we gaan in de monding van het havenkanaal voor anker om te eten. Na het eten varen we naar de haven waar we de schepen vanaf het water kunnen bekijken.

Het is regenachtig en grijs en dat is jammer want met mooi weer was het echt genieten geweest.

Er varen ook twee kogge's rond en volgens mij is dit de kogge uit Bremen, (zie tocht naar Duitsland)

en dit is volgens mij de Kamper kogge. (zie laatste tocht 2006)

In de haven van Delfzijl gaat de opstapper weer van boord en ga ik even later door de Grote Sluis weer het Eemskanaal op. Ik wil de rust opzoeken en daarom ga ik bij Appingedam bakboord uit door de Groevesluis Zuid en ga daar net achter de sluis aan de kant. Het grootzeil is nat geworden dus hijs ik die om te drogen.

26-8  Om elf uur ga ik weer door de sluis het Eemskanaal op, richting Groningen. Daar meer ik om twee uur aan voor de Oostersluis. Ik lig daar in een inham voor de oude sluis naar het Damsterdiep.

Nadat ik door de Oostersluis naar het Van Starkenborgh-kanaal geschut ben kom ik om zes uur aan in de haven van Briltil. De haven is meer dan een kilometer het Hoendiep op maar als er een groot  geladen vrachtschip door het Van Starkenborgh-kanaal vaart merk je de zuiging nog in de haven.

27-8  Vandaag word ik per auto opgehaald voor de buluitreiking van een dochter voor een studie gezondheidswetenschappen. Zo'n belangrijke gebeurtenis wil ik wel bij zijn natuurlijk. Eerst moeten we naar Holwerd om het feestvarken, die samen met een paar vriendinnen Ameland onveilig heeft gemaakt, op te halen. De vriendinnen worden in Leeuwarden bij de trein afgezet en wij rijden door naar Amsterdam, waar de plechtige gebeurtenis plaats vindt.

'S nachts slaap ik in Hoogeveen en de andere dag ga ik met de trein naar Zuidhorn; doe daar nog een paar boodschappen want er moet wel lekker gegeten worden vanavond en vertrek om half vier. Ik ga terug naar het Van Starkenborgh-kanaal, vaar 1 km richting Friesland en ga daar stuurboord uit het Niezijlsterdiep op. Om kwart voor vijf meer ik aan tussen Niezijl en Kommerzijl.

29-8  Om tien uur vertrek ik, kom bij "Electra" op het Reitdiep en ga stuurboord uit. Na 10 km ga ik het Winsummerdiep op, meer om kwart voor één aan in Winsum om te eten en om boodschappen te doen. Ik wil vanmiddag bij mijn zus in Bedum op bezoek dus haal ik ook wat lekkers voor bij de thee. Na een half uurtje varen meer ik aan in Onderdendam en ga op de fiets naar Bedum. Om half zes ben ik weer terug bij de boot, maar ik wil hier niet blijven liggen en vaar dus terug richting Winsum. Na Winsum ga ik het Mensingeweersterloopdiep op maar bij sluis Abelstok kan ik niet verder. Er staat iemand van het waterschap te wachten op een monteur want er is een storing bij de sluis. Die tijd gebruik ik maar om eten klaar te maken en als ik klaar ben met eten kan ik ook door de sluis. Om half negen meer ik aan in de haven van Eenrum.

30-8  Omdat ik over het IJsselmeer, zeilend terug wil ga ik vandaag richting Friesland en vertrek om kwart voor acht. Ik ga via Hoornsevaart en Hunsingokanaal naar Zoutkamp, drink daar even thee en ga daarna door Zijldiep en Lauwers naar Gerkesklooster waar ik om kwart voor een aanmeer om te eten. Na een half uur ga ik verder en om zeven uur ga ik voor anker in de Ooster Wijmerts.

31-8  Ik vertrek om 8.15, ga na 2 km stuurboord uit de Jeltesloot op en meer anderhalf uur later aan in Heeg voor boodschappen. De wind is inmiddels behoorlijk aangewakkerd en ik besluit om niet naar Stavoren, maar weer terug naar het Prinses Margrietkanaal te gaan. Om één uur meer ik aan bij de Grote Brekken om te eten. Na het eten ben ik naar het Tjeukemeer gevaren waar ik toch nog een paar uur heb kunnen zeilen. Daarna ga ik achter Marchjepôlle voor anker.

1-9  Om kwart voor negen vaar ik naar Echtenerbrug en vaar door de Pier Christiaansloot en de Jonkervaart naar de Linthorsthomansluis. Daar meer ik aan voor de thee. Nadat ik daar geschut ben ga ik bij Ossenzijl aan de kant om te eten. Na Ossenzijl ga ik nu eens niet rechtdoor de Kalenbergergracht op maar bakboord uit, via Kanaal Steenwijk Ossenzijl. Het blijkt een mooie vaarroute met mooie aanlegplaatsen, ik ga even aan de kant in verband met regen maar als het droog word vaar ik door en om half zes ben ik op de Wieden en ga voor anker in de Korversgaten.

2-9  Gisteravond heb ik de mast al laten zakken dus kan ik om halfnegen direct vertrekken en na een voorspoedige reis meer ik om kwart voor drie aan in Hoogeveen.