Friesland \ Groningen

2-6  Om ongeveer 13.00 uur vertrekken we uit Hoogeveen en de Nieuwebrugsluis is altijd de eerste sluis die je dan tegenkomt richting Meppel, met een verval van 6.30.

 

   

              

  Ik had verwacht dat ik de Hoogeveensche Vaart op den duur saai zou vinden, maar ik vaar hem iedere keer met plezier.

 

  Om ca. 19.00 uur leggen we aan bij een eilandje op de Beulakerwiede en 's avonds hebben we daar nog een mooie zonsondergang. 

             

3-6  Om 10.00 uur vertrekken we en via de Walengracht en het Giethoornse meer komen we op de Kalenbergergracht, waar we om 12.00 uur aanmeren om te eten. Om 12.45 gaan we verder, bij Ossenzijl gaan we rechtdoor en zo komen we bij de Linthorst Homansluis de grens over; we zijn in Friesland. In Echtenerbrug, meren we aan voor een paar boodschappen en om 17.00 uur meren we aan bij het eilandje Marchjepôlle

  

 in het Tjeukemeer. Het is warm dus fijn dat er een ijscoboot langs komt. Op de foto boven vaart hij net weg; een bootje met een vrieskist aan boord met allerlei soorten ijs.

            

4-6  Om 10.30 steken we het meer over en komen op de Scharster Rijn en via de Langweerder Wielen varen we richting Snekermeer. Bij de brug in de autoweg Heerenveen-Sneek meren we om 12.00 uur aan om te eten en kan Sonja♥ even op de kant.

  

Na het eten  gaan we door de Goingarijpster-poelen en Akrum naar de Wijde of Peanster Ee, waar we om 16.30 aanmeren. 

        

 

5-6  We vertrekken om 9.15 en krijgen eerst nog een stuk Peanster Ee, daarna via de Lange Lits naar het Prinses Margrietkanaal waar we om 12.00 uur bij de brug Kootstertille aanmeren om te eten.

Na het eten gan we verder over het Prinses Margriet Kanaal, dat dan al gauw overgaat in het Van Starkenborgh Kanaal. 

  

Bij Zuidhorn gaan we het Hoendiep op en meren daar tegen vieren aan in het haventje van Briltil. 

           

 

6-6  Om 10.30 vertrekken we nadat we eerst nog even water getankt hebben en om 12.30 liggen we voor de Dorkwerdersluis. Na het schutten meren we even aan om te eten maar daarna; gaan we verder, naor stad tou, (Groningen) we varen hier op het Reitdiep. Bij de spoorbrug moet je bediening aanvragen door op een knop te drukken, die aan beide kanten van de brug op een onmogelijke plek zit. Daar heb ik toen ook een beschadiging aan de boot opgelopen. De knop zit namelijk op een remmingswerk dat evenwijdig voor het midden van de brug staat. Er staat daar meestal een flinke stroming en als je bij de knop bent dan zit je eigenlijk tussen twee remmingswerken in want achter je staat dan ook nog een schuin geplaatst  remmingswerk. Ik ben er inmiddels achter dat je de knop het best achteruitvarend kunt naderen, dan ben je tenminste bestuurbaar als je weer bij de knop weg moet varen.

Hier zijn we de spoorbrug inmiddels gepasseerd en naderen we de eerst bruggen van de binnenstad, rechtvooruit de watertoren. 

      

 De mast is al vast gestreken voor de hogere bruggen in de stad waar we dan onder door kunnen.

Recht vooruit de toren van de Der Aa-kerk 

  

en via de Zuiderhaven gaan we door het Verbindingskanaal, met het Groninger museum,  

      

langs de Oosterhaven naar het Eemskanaal. 

  

Als we ter hoogte van de Oostersluis zijn gaan we stuurboord uit het Winschoterdiep op.

    

Na 6 km gaan we stuurboord uit het Drentse Diep op en via het Zuidlaardermeer komen we om 17.00 aan in de haven van Meerwijck (Kropswolde)

7-6  Vandaag blijven we aan de kant, we mogen een dag op onze kleindochter passen (Aimée), dus we gaan eendjes voeren en nog meer spannende dingen.

       

'S middags moet Aimée naar bed voor haar middagslaapje. Omdat het erg vreemd is in een grote bed op de boot gaat oma maar mee. Oma is al gauw in slaap maar Aimée blijft wakker. 

8-6  Om kwart over negen vertrekken we van Meerwijck via het Drentse Diep naar het Winschoterdiep. 

     

Bovenstaande foto is van het gebouw van de studentenroeivereniging AEGIR en ik weet niet wie wie sponsort; er was reclame van Bavaria aan het gebouw maar er staat ook net een vrachtwagen van Bavaria te lossen. (het zijn grootverbruikers dus)

De Oostersluis kunnen we zo in varen. 

We willen straks richting Bedum en moeten dan na een paar km stuurboord uit het Boterdiep op. Als ik een trein zie rijden over de brug voor ons en op de kaart kijk, ontdek ik dat die brug voorbij het Boterdiep is, dus draaien we en varen gauw terug. Om precies 11.50 liggen we voor de Boterdiepbrug voor konvooivaart die ook om 11.50 vandaar zal beginnen.

    

Er is echter geen enkele beweging bij de brug en er zijn ook geen andere schepen, dus ik bel maar eens en na een paar keer doorverbinden hoor ik dat volgens een door hen uitgegeven folder over de vaarwegen in de provincie Groningen de konvooivaart om 11 uur vanaf de Boterdiepbrug start, maar ik zal daar nog over teruggebeld worden. Het is inmiddels 12 uur geweest dus eerst maar eten. Als we net binnen zijn om een broodje te smeren, horen we een bel. Ik naar buiten om te kijken wat er aan de hand is; gaat de brug open. Ik start gauw de motor en we varen door de geopende brug, het eten doen we wel tijdens het varen.

De brugwachter gaat iedere keer mee naar de volgende brug maar in Bedum wordt hij afgelost. In Groningen worden ophaalbruggen vaak klap genoemd en hier naderen we de Gele Klap. Rechts een café, helemaal oranje "het Arjan Robbencafe" want het WK voetbal zal zo beginnen.

         

Om ca. 14.00 uur varen we door Bedum en bij

Onderdendam gaan we om 14.45 bakboord uit het Winsummerdiep-             

en daarna stuurboord uit het Warfummermaar op. Via Baflo varen we naar Mensingeweer en speciaal voor deze watertjes heb ik de mastkoker ook nog 

demontabel gemaakt zodat ik ook onder bruggen van 2m door kan.

               

Die vaste bruggetjes worden boven in Groningen vaak Til genoemd, dus als je onder de "Nieuwe Aagtstil" doorkomt zal er ook wel een

Oude Aagtstil(inmiddels gesloopt en herbouwd) zijn. Als ze van hout zijn heet het een hoogholtje.

          

Onder deze bruggetjes kom je door op de Eenrummermaar, richting Eenrum en om kwart over drie kunnen we daar aanmeren in het haventje.

"S avonds genieten we daar van een prachtige zonsondergang.

       

Nadat we een wandeling door het prachtige plaatsje gemaakt hebben vertrekken we om 11.45 en gaan via de Kromme Raken en het Winsumerdiep naar Winsum om een dochter op te pikken die met de trein van Groningen naar Winsum komt. Die vaart dan mee over onder andere het Reitdiep naar Briltil en daar stapt ze in Zuidhorn weer op de trein naar Groningen. Hier zijn we bij Schouwerzijl en komen net van de Kromme Raken af. 

Komende vanuit Winsum ligt bij Schaphalsterzijl een platbodem tegen het remmingwerk met de naam "Vinkennest", uit Zuidwolde. Ik veronderstelde dat het een oud-collega is. (van meer dan 25 jaar geleden) Ik roep hem aan en inderdaad. We hebben elkaar meer dan 25 jaar niet gezien, dus we hebben een uurtje langszij gelegen om bij te praten.

Daarna gaan we verder het Reitdiep af naar het Van Starkenborg kanaal. Daar moeten we stuurboord uit, richting Zuidhorn. Vanaf Groningen komt net een groot binnenvaartschip van ik denk zo'n 3000 ton en die vaart vlak langs de bakboordsoever terwijl van de andere kant een vrachtschip als tegenligger aankomt in de aan de voor hem goede oever in de binnenbocht. (er is daar net een bocht in het kanaal) Ik heb ruimte genoeg om het kanaal op te varen want het kanaal is daar breed genoeg en dat doe ik dan ook, vlak langs een schip dat daar aan de kant ligt. Ik kom er snel achter wat voor manoeuvre dat grote vrachtschip van plan is. De kop van het schip is kennelijk ver genoeg van de bakboordoever en om de bocht te kunnen maken wordt de kont van dat schip tot een paar meter voor mij gedraaid en lig ik vol in zijn schroefwater. Ik tol gewoon alle kanten op en wordt naar het aan de kant liggende schip geblazen waar we net langs varen. Gelukkig hebben we hem (op een haar na) gemist. Ik heb met mijn hand tegen het schip nog wat af kunnen houden en vraag me nu nog af of die schipper ons wel gezien heeft en schijt aan ons had, of dat hij ons gewoon over het hoofd heeft gezien.

Om 18.30 komen we aan in de haven van Briltil.

        

10-6  Eerst tanken we water en om 9.15 liggen we als enigste voor de brug voor konvooi-vaart door het Hoendiep.

Het is de bedoeling dat we naar mijn broer en schoonzus gaan; die wonen in Hoogkerk aan het Hoendiep dus we kunnen voor de deur aanmeren.

We hebben gisteren gebeld dus we worden verwacht 

       

en om kwart voor elf meren we aan in Hoogkerk voor de koffie

        

en omdat het wel heel gezellig is ook nog voor soep en broodjes.

Om 3 uur gaan we daarna richting Leek omdat die dag een zus die in Leek woont jarig is, een echt familiedagje dus. 

Om 16.30 meren we aan in Leek. We hebben steeds mooi weer en op de terugweg zal het nog bloedheet worden.

          

Na het verjaardagsfeestje (het was niet zo laat geworden) varen we een eindje terug naar een mooie plek waar het rustiger en gratis is.

11-6  Om 9.15 vertrekken we uit Leek en komen om 10 uur door Hoogkerk. Deze keer gaan we via het Aduarderdiep naar het Van Starkenborghkanaal. Om twaalf uur meren we aan op het Van Starkenbrghkanaal tegenover het Boterdiep. Daar kunnen we in de schaduw van hoge bomen even eten. (het zal tropisch warm worden vandaag) Om 14.30 is er vanaf de Zuiderhaven begeleide vaart vanuit de stad het Noord-Willemskanaal op dus we hebben de tijd. Als er om 13.15 een vrachtschip aankomt vanaf richting Friesland gaan we daar maar achteraan in de verwachting dat we wel mee kunnen schutten in de Oostersluis. Als het schip in de sluis ligt gaan de lichten weer op rood, er blijkt nog een vrachtschip aan te komen die ook meegeschut moet worden. Al met al duurt het een hele tijd voor we er bij in de sluis kunnen en geschut worden, zodat we pas om 14.25 in de Zuiderhaven aankomen, gelukkig nog net op tijd.

Daarna gaan we met nog een paar schepen door de bruggen van het Noord-Willemskanaal, 

           

met de bedoeling om op de Hoornse plas te gaan liggen, maar daar blijkt een sluisje te zijn waar al wat schepen voor liggen. Dat gaat nog al wat tijd kosten, dus gaan we maar terug en gaan aan de Hoornsche dijk liggen. 

 

12-6  Om 8 uur vertrekken we en na een half uur varen we Drenthe weer in.  

         

langs Heideheim

en door Sluis Peelo

           

komen we om 12.15 bij Assen. Daar eten we en gaan na drie kwartier door de Brug Asserwijk, waar we op de Drentsche hoofdvaart komen. 

De Beilervaart word jammer genoeg niet meer bevaren, anders konden we ook nog varend naar mijn geboorteplaats; Beilen         

        

Het zou mooi zijn om door de Beilervaart en het Linthorst-Homankanaal naar Hoogeveen te kunnen varen. Toen ik nog jonger was werd er nog druk gevaren. Schepen die vanaf Hoogeveen (met turf en misschien aardappelen) richting Assen moesten of vice versa gingen niet over Meppel maar kwamen allemaal langs Beilen.

      

Om kwart voor vijf meren we aan voor Dieverbrug en halen 's avonds eten van de Chinees die daar bij de brug zit. Het is te warm om te koken, 30°.

13-6  Om 8 uur gaan we met nog een paar schepen door de brug en direct daarna de sluis in. Het is een beetje dringen maar we passen er allemaal in.

        

Daarna komen we nog door een paar mooi gerestaureerde sluisjes; de Uffeltersluis

en de Haveltersluis

            

en als laatste de Paradijssluis waar je direct na de sluis restaurant

de Drie Kalkovens hebt. Daar kun je lekker en gezellig eten weet ik uit eigen ervaring. Een mooie plek om te overnachten dus, maar wij gaan door en om half twaalf varen we door Meppel en via het Meppelerdiep

        

de Hoogeveensche Vaart op.

De eerste brug die ik daar op de terugweg altijd tegenkom is de Staphorster Grote Stouwe. Daar kan ik met gestreken mast onderdoor.

We zijn na Meppel even in Overijssel terecht gekomen maar al gauw varen we Drenthe weer in

       

en na de Rogatsluis meren we aan in het mooie haventje van Rogat om te eten. Het is inmiddels 13.00 uur en erg warm.

Na het eten varen we verder en om 5 uur zijn we weer in Hoogeveen.