Home » De vaartochten » Varen 2009 » Groningen

Groningen

Deze keer is het de bedoeling om een dag te gaan varen met mijn broer en schoonzus die ik in Zwolle zal oppikken en daarom vertrek ik op

 3-7 om kwart voor tien en ga om kwart voor vijf voor anker in de Streng, dat is een plas aan het Zwarte Water bij de monding van de Vecht.

 

4-7 Om acht uur haal ik het anker op en vertrek ik voor de laatste kilometers naar Zwolle en een uur later meer ik daar aan in de passantenhaven. Broer en schoonzus staan al aan de haven en na een kopje koffie vertrekken we. We gaan door de Spooldersluis

 

de IJssel op en dan stuurboord uit, stroomafwaarts richting Kampen,

                           

met Jan aan het roer.

foto-s-jack-josefien-johannes-062.large.jpg

Daar komen we om half één aan 

                 

en in de Nieuwe Buitenhaven meren we aan om te eten.

foto-s-jack-josefien-johannes-091.large.jpg

Na het eten steken we de IJssel over en gaan door de Ganzensluis het Ganzendiep op en via de Goot en het Scheepvaartgat komen we weer op het Zwartewater. Daar gaan we stuurboord uit richting Genemuiden, en als we daar zijn varen we de haven even in 

              

voor een boodschap maar gaan daarna direct weer door, langs Zwartsluis en Hasselt, richting Zwolle.

foto-s-jack-josefien-johannes-109.large.jpg

Om kwart over zes komen we daar aan

         

en daar word ik door hen getrakteerd op een etentje bij de chinees.

Een mooie afsluiting van een mooie dag.

 

5-7 Om negen uur vertrek ik uit Zwolle, richting Zwartsluis. Daar ga ik door de Arembergersluis de gelijknamige gracht op en meer om half een aan voor de brug Ronduite. Middagsluiting en tijd om te eten. Om één uur kan ik verder en ga ik via Giethoornsemeer en Kalenbergergracht richting Ossenzijl en daarna richting Friesland. Om vijf uur meer ik aan op de Linde bij de Driewegsluis. Ik zit nog maar net in mijn stoeltje op de kant en de verse vleeswaren komen zo de bosjes uit huppelen. Nog niet in plasticfolie maar dat is een detail.

0021.large.jpg

Helaas had ik alles voor het diner al aan boord.

 

6-7 Om half negen gooi ik de trossen los en vaar richting Echtenerbrug. Na 6,5 km Jonkersvaart ga ik stuurboord uit, de Tjonger op richting Heerenveen. Om kwart over twaalf meer ik aan net voorbij Vegelinsoord om te eten. Bij Akkrum ga ik via de Kromme Knillis naar het Prinses Margrietkanaal en daar aangekomen, ga ik stuurboord uit richting Groningen. Om vijf uur ga ik voor anker  op het Bergumermeer.

 

7-7 Om 13.00 uur haal ik het anker op en vertrek maar als ik bij Kootstertille ben komt mij een bijzonder transport tegemoet. Het is het casco van een coaster, waarschijnlijk met water als ballast zodat hij net onder het vaste deel van de brug doorkan. Het gedeelte met de ophaalbrug is hij veel te breed voor. Het blijkt de Marietje Andrea te zijn die op 3 juli te water werd gelaten, zoals hier te zien is. Op dit filmpje vanaf de brug gefilmd, en na 40 seconden kom ik rechts in beeld.

 

                     

016.large.jpg

                   

023.large.jpg

Hier nog een brugpassage op weg naar Lemmer, en een foto van het afgebouwde schip.

marietje_andrea_151109.jpg

Bij Gerkesklooster ga ik bakboord uit, de Oude Vaart, of Ald Knillisdjip in, richting Visvliet. Aan het begin is een aanlegsteiger waar ik aanmeer voor een kop thee. Na een half uur ga ik weer verder. Na 4 km vaar ik over de grens tussen Groningen en Friesland en kan over de weilanden, in de verte "It Greate Ear" zien.

                     

Als ik bij Pieterzijl ben, ben ik inmiddels helemaal in Groningen en krijg ik een zelfbedieningsbrug die ik met behulp van de "Groninger sleutel" zelf kan bedienen. Om half vijf meer ik aan even voorbij Pieterzijl, midden in de natuur tegen een remmingwerk.

037.large.jpg

8-7  Vandaag maak ik om half negen los en vertrek ik. Vlak voor Zoutkamp krijg ik een zware regen- en hagelbui over me heen. De Friese sluis staat open; er wordt kennelijk gespuid. Ik geef wat gas want er staat een flinke stroming in de sluis en met een rotgang kom ik van de Lauwers op het Reitdiep. Later vraag ik mij af of dat wel is toegestaan. Ik heb niks gezien wat de doorgang regelde en ook niets dat het niet mocht. In Zoutkamp meer ik aan om even bij te komen van die stortbui bij een kop thee en een boterham en doe daarna meteen even een boodschapje. Om elf uur vertrek ik richting Lauwersmeer en na drie kwartier meer ik aan bij de Schildhoek om te eten en de mast rechtop te zetten. Om 13.00 uur ga ik verder en ga na twee uur voor anker bij Lauwersoog. Ik wil hier niet blijven liggen en om half vijf start ik de motor en vaar weer richting Zoutkamp. Gelukkig kunnen na een half uur de zeilen weer omhoog en na ruim twee uur zeilen ben ik bij Zoutkamp en meer daar aan voor de Hunzingosluis.

 

9-7  Ik ben er achter gekomen dat de keersluis in het Hunsingokanaal gesloten is waarschijnlijk vanwege de hoeveelheid neerslag en daarom ga ik om half negen via het Reitdiep richting Groningen. (de mast had ik inmiddels weer laten zakken) Om 9.15 ga ik voor anker bij sluis Lammersburen om te schuilen vanwege een bui. Na een half uur ga ik verder maar op de Kromme Raken (bij Schouwerzijl heb ik het Reitdiep verlaten) is het weer raak en laat ik de boot door de wind tegen de kant blazen en ga ik zelf naar binnen. Na een kwartiertje is het weer droog en om kwart over twaalf meer ik aan in Eenrum. Dit is weer voor een boeuf bourguinon dus even Eenrum in voor de boodschappen dan kan vanmiddag het stoofpotje op het vuur.

 

10-7  Na een heerlijk traag op gang komen vanmorgen vertrek ik om 11.30 uit de haven van Eenrum en meer na een uur aan bij Schouwerzijl om te eten. Na het eten ga ik verder over het Reitdiep richting Groningen en bij het Van Starkenborgkanaal ga ik stuurboord uit. Na zo'n 2 km ga ik bakboord uit het Aduarderdiep op richting Hoogkerk. Een schoonzus in Hoogkerk is jarig vandaag en daar wil ik even heen. Ik kan echter voor de brug geen geschikte ligplaats vinden en door de brug wil ik niet omdat ik daar vanavond ook weer weg wil dus keer ik onverrichterzake terug. Als ik weer bij het Reitdiep ben vaar ik die 1,5 km op en om kwart voor vijf meer ik aan bij Wierumerschouw.

 

11-7  Vandaag is het de bedoeling om een rondje door/om Groningen te maken met mijn kleindochter, dochter en schoonzoon. Op het begin van de middag komen die aan boord en om half twee vertrekken we. We gaan eerst richting Oostersluis, schutten daar en direct na de sluis is een haven waar ik even water tank. Daarna richting Oosterhaven en door het verbindingskanaal komen we om ongeveer vier uur bij de Zuiderhaven. Voor de gelegenheid heb ik rosé en wat te knabelen gekocht en zo varen we heel decadent door Groningen. Het blijkt echter dat er ook op zaterdag een middagsluiting is van 16.00 tot 17.30. Dan wordt het veel te laat voor we terug zijn en daarom gaan we de zelfde weg terug en om kwart over zes meer ik weer aan bij Wierumerschouw en gaan de passagiers van boord. Ik maak daarna aan de andere kant van de brug vast tegen het remmingwerk om te overnachten.

 

12-7  Deze morgen doe ik ook weer rustig aan en breng de morgen door met lezen en naar Radio Noord luisteren. Om twaalf uur maak ik los, vertrek richting Groningen en ga op het Van Starkenborgh Kanaal bakboord uit . De Oostersluis kan ik zo invaren en om kwart voor twee meer ik aan in de Zuiderhaven om te eten. Om half drie wordt de eerste brug op het Noordwillemskanaal; de Eelderbrug voor mij geopend. Daarna moet ik eerst even wachten op bediening van de spoorbrug en na de spoorbrug fietst er een brugwachter mee  voor de bediening van de andere bruggen, met als laatste, de Van Ketwich-Verschuurbrug. Na nog 4 bruggen en sluis De Punt, meer ik om vijf uur aan beneden sluis Vries. 

                        

062.large.jpg

13- 7  Om acht uur ga ik verder en kan direct de sluis invaren. Ik word omhoog geschut en ga verder richting Assen. Als het twaalf uur is zit ik inmiddels op de Drentsche Hoofdvaart en meer daar aan bij Hoogersmilde vanwege de middagpauze en kan hier dus ook zelf eten. Na een uur kan ik verder maar bij de Venesluis is het spitsuur en moet ik een paar schuttingen wachten, dus help ik de sluismeester maar met het bedienen van de deuren. Na ruim een uur kan ik door de sluis en na ook omlaag geschut te zijn in de Haarsluis en de Dieversluis meer ik om vijf uur aan voor de 2e Uffelterbrug.

 

14-7  Om acht uur gooi ik los en vertrek ik. In Meppel moet ik een half uur wachten voor de Galgenkampbrug. (de brug wordt op hele en halve uren bedient en ik was net te laat.) Om twaalf uur meer ik aan beneden de Rogatsluis; middagpauze dus ook voor mij. 'Smiddags om vier uur ben ik weer thuis.